Sähköautoilun läpimurtoa on ennakoitu jo 90-luvulta lähtien, kun maailman ensimmäinen laajamittaisesti sarjavalmistettu hybridiauto Toyota Prius tuli markkinoille. Aika todelliselle vihreän autoilun vallankumoukselle on kuitenkin kypsä vasta nyt.
– Nyt nähdään, että asioita alkaa tapahtua isosti myös autoteollisuudessa. Yhtenä merkittävänä kiihdyttäjänä ovat kunnianhimoiset päästötavoitteet, joita eri maat, valtiot ja regulaattorit ovat asettaneet, kertoo Aktian henkilöasiakkaiden sijoittamisesta ja säästämisestä vastaava johtaja Thomas Lindholm blogikirjoituksessaan.
Viimeisin merkki vastuullisen autoilun merkityksen kasvusta on EU-komission heinäkuussa julkistama ilmastopaketti. Sen mukaan kaikkien EU:ssa myytävien uusien autojen on oltava päästöttömiä vuodesta 2035 alkaen.
– Tätäkin ennen päästökauppa on johtamassa siihen, että fossiilisten polttoaineiden kuluttajahinnat nousevat, jolloin ajuri kohti sähköautoja voimistuu, Lindholm lisää.
Teslasta mallia Eurooppaan?
Yhdysvalloissa vihreän autoilun keskustelut pyörivät pitkälti Tesla-brändin ja yhtiön korkeaksi arvostetun osakkeen ympärillä.
Aktian Lindholm näkee, että sijoittajien olisi hyvä kuitenkin muistaa, että myös Euroopassa on useita autovalmistajia, jotka Teslan tavoin hiovat parhaillaan tulevaisuuden autotuotantonsa sähköistämisstrategioita. Tämä tulee vähitellen näkymään myös eurooppalaisten pelureiden arvostuksissa.
Historiallisesti tarkasteltuna Euroopan autoteollisuuden yritykset ovat edelleen hyvin edullisesti arvostettuja. Näistä saksalainen Volkswagen on yksi, jonka osakkeen arvostus ja kurssi on jo kääntynyt nousuun uskottavan sähköistämisstrategian ansioista.
– VW on eurooppalainen vihreän autoilun edelläkävijä, mutta nähtävissä jo on, että myös kilpailijat, kuten Daimler, ottavat askeleita kohti vihreän autoilun voimistuvaa aaltoa.
Vihreän autoteollisuuden sijoituskohde
Myös sijoittajan on mahdollista päästä osaksi vihreän autoteollisuuden murrosta. Lindholmin mukaan uusi sijoituskohde Aktia Osaketodistus Sähköistyvä Autoteollisuus on räätälöity maltilliseen markkinanäkemykseen, ja sen tuotto on sidottu STOXX Europe 600 Automobiles & Parts -indeksin kehitykseen.
STOXX Europe 600 Automobiles & Parts -indeksi on niin sanottu toimialaindeksi, joka kuvaa autoteollisuudessa toimivien yritysten kurssikehitystä Euroopassa. Siinä on mukana sekä autonvalmistajia että autoteollisuudelle tärkeitä alihankkijoita ja osatoimittajia.
Uusi tuote sopii sijoittajalle, jolla on jo enemmän sijoituskokemusta.
– Uusi sijoitusinstrumentti tuo lisähajautusta sijoitussalkkuun ja tuottaa myös silloin, kun markkinoilla mennään niin sanotusti sivusuunnassa.