Sanoman ja Alma Median uutiset saattavat merkitä laajempaakin toimialajärjestelyä suomalaisessa mediakentässä.
Helsingin Sanomat lanseerasi maaliskuun alussa HS Visio -kokonaisuuden, joka vaikuttaa Sanoman suurimmalta panostukselta talousmedian sisältöihin vuosikausiin. Alma Median Alma Talent on pitänyt Suomen ykköspaikkaa taloustiedon välittäjänä pitkään. Alma Talent julkaisee muun muassa Kauppalehteä, Talouselämää ja Tekniikka & Talous -lehteä sekä niiden digitaalisia sivustoja.
Helsingin Sanomat on tuottanut viime vuodet taloussivujaan pienin resurssein. Taloustoimitus on ollut osa poliittista toimitusta, ja julkaistun aineiston määrä on ollut melko suppea. Esimerkiksi sijoittajille suunnattua aineistoa valtakunnan päämedia on tarjonnut vähän. Nyt lehden päätoimittaja Kaius Niemi lupaa Hesarin panostavan taloustiedon levittämiseen.
– Uudistus tarkoittaa, että lisäämme merkittävästi sekä talousuutisten että syventävien ajankohtaisten analyysien ja feature-artikkeleiden tarjontaa, Niemi lupaa.
Toimitukseen Hesari on rekrytoinut koko joukon osaavia taloustoimittajia, monet poimittu Alma Talentin joukkueesta. Kolumnisteiksi on kerätty tunnettuja talouden vaikuttajia. HS Vision konsepti on kehitetty yhteistyössä Financial Timesin kanssa. Niemen mukaan yhteistyötä tehdään myös The Economistin ja The Wall Street Journalin kanssa. Paperilehden lauantaisin ilmestyvän HS Visio -liitteen pohjavärikin on FT:n mallin mukaan lohenpunainen. Erilaisia digitaalisia elementtejä, kuten animaatioita, elävää infografiikkaa ja muuta vinkeätä, on luvassa lukijoiden viihdykkeeksi, ja toki podcasteja.
Lukija kiittää lisääntyvästä kilpailusta, mutta samaan aikaan herää kysymys, mitä tapahtuu Almassa. Alma Media myi vuosi sitten vankat maakuntalehtensä Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä joukon pienempiä paikallislehtiä Sanomalle. Alma Talentin pienemmistä lehdistä lopetettiin Markkinointi & Mainonta, Metallitekniikka ja Tekniikan historia. Jäljellä ovat Kauppalehden lisäksi järjestötilausten voimin porskuttavat Talouselämä ja Tekniikka&Talous sekä johtajien ja HR-väen Fakta. Iltalehti on oma kuriositeettinsa ja kuuluukin yhtiön Consumer-yksikköön.
Alma Median virallinen tieto muotoilee näin: ”Keskeistä yhtiön strategiassa on myös tavoite jatkaa laajentumista median ja markkinapaikkojen sisällöntuotannosta ja mainonnasta uusiin, asiakkaiden tarpeita täydentäviin ja koko arvoketjun kattaviin digitaalisiin tuotteisiin ja palveluihin alkaen myynninjärjestelmistä aina transaktioihin.” Ja edelleen: ”Alma Media hakee uusia liiketoimintamahdollisuuksia aktiivisesti yritysjärjestelyjen kautta. Yhtiö kasvattaa ja monipuolistaa tuoteportfoliotaan mediasta markkinapaikkaliiketoimintaan ja digitaalisiin palveluihin.”
Suomeksi sanottuna siis irti sisällöntuotannosta kohti paremmin kannattavia markkinapaikka-alustoja. Tuoreimmasta järjestelystä yhtiö kertoi lähes samaan aikaan Sanoman HS Visio -lanseerauksen kanssa. Alma Media osti Otavalta Nettix Oy:n, joka pyörittää tunnettuja markkinapaikkoja, kuten Nettiauto, Nettimoto, Nettivene, Nettikone, Nettikaravaani ja Nettimökki. Lisäksi Nettixiin kuuluu kone-ja kuljetusalan ammattimedia Konepörssi sekä uutispalvelu Ampparit. Kauppa ei ollut yllättävä, mutta 170 miljoonan hinta vaikuttaa hurjalta.
Otava on Alma Median suurin omistaja ja käyttää Almassa päätösvaltaa, varsinkin jos Heikki Herlin on Otavan kanssa samaa mieltä. Yhdessä Otava ja Herlinin Mariatorp Oy omistavat pörssiyhtiö Alma Median osakkeista ja päätösvallasta likimain tarkkaan 50 prosenttia.Rivit ja rivien välit lukien ei ole kaukana ajatus suomalaisen median isommasta järjestelystä.
Kun Otava myi omistamalleen Almalle markkinapaikat, en yllättyisi, jos Alma päättäisikin luopua strategiansa mukaisesti ”median ja markkinapaikkojen sisällöntuotannosta ja mainonnasta” ja myisi mediansa Otavalle. Kun itse istuu neuvottelemassa sekä myyjänä että ostajana, on kauppahinnastakin sopiminen helpompaa.