Ravintolatoiminnan alasajo ei tunnu Raision luvuissa. Yhtiön alkuvuoden tulos kasvoi 32 prosenttiavertailukaudesta.
Raision ensimmäisen kvartaalin liikevaihto nousi lähes kymmenen prosenttia viime vuoden vertailukaudestaollen 54,7 miljoonaa euroaja liikevoitto kohosi 6,6 miljoonaan euroon ollen 12 prosenttialiikevaihdosta.
– Vahva kehitys johtui kolmesta seikasta; suunnitelman mukaan sujuneesta jakson alkuosasta, maaliskuun kysyntäpiikistä sekä kalanrehukauden tuotantokapasiteetin paremman hallittavuuden vuoksi tapahtuneista ennakkotoimituksista pääosin venäläisille asiakkaillemme. Raisiolle keskeiset valuutat ovat olleet laskusuunnassa euroa vasten, mutta eivät tarkastelujaksolla aiheuttaneet negatiivisia muutoksia volyymiin, toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi toteaa yhtiön tulostiedotteessa.
Maaliskuinen kysyntäpiikki syntyi kuluttajien hamstratessa viljapohjaisia tuotteita.
– Samalla kauppa keskitti tilauksiaan suurivolyymisiin tuotteisiin voidakseen selvitä logistisesta haasteesta kysyntäpiikin aikana.Toiminnan luonne muuttui kvartaalin aikana pandemian myötä hyvin taktiseksi toimituskyvyn maksimointiin tähtääväksi työksi.
– Kysyntä ohjautui voimakkaasti vähittäiskauppaan foodservice- asiakkaiden kysynnän laskiessa nopeasti sektorin asiakkaiden toiminnan vaikeutumisen myötä.
Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto oli yhteensä 37,3 miljoonaa euroa.
Segmentin liikevaihdosta yli 40 prosenttia kertyi Pohjois-Euroopasta, missä Raision brändejä ovat Elovena, Benecol, Nordic, Sunnuntai, Nalle ja Torino. Yli 43 prosenttia liikevaihdosta kertyi Benecol-tuotteiden myynnistä Länsi-Euroopan markkinoilla. Vajaa 16 prosenttia liikevaihdosta tuli Itä- ja Keski-Euroopasta, missä Raision pääbrändejä ovat Benecol ja Nordic.
Raision terveelliset ainesosat -segmenttiin kuuluvat kalanrehujen ja Benecol-tuotteiden ainesosan myynti sekä viljapohjaisten tuotteiden myynti teollisuudelle ja suurkeittiöille. Kokonaisuudessaan segmentin liikevaihto kasvoi 25,6 miljoonaan euroon. Liikevaihtoa kasvatti kalanrehujen vertailukautta suurempi myynnin kasvu, joka johtui asiakkaiden totuttua aikaisemmin tekemistä tilauksista.
– Tilausten aikaistumisella on positiivisia vaikutuksia sesongin varsinaisesti alkaessa, tuotantokapasiteetin jakautuessa tasaisemmin vuoden ajalle,Kuusniemi toteaa.
Viljatuotteiden myynti leipomoille sekä teollisuus- ja suurtalousasiakkaille oli viime vuoden tasolla.
– Koronan puhjettua pandemiaksi suurtaloussektorin asiakkaiden tilaukset vähenivät, mutta sen osuus koko Raision foodservice-toiminnasta on vähäinen.
Moderni Elovena maailmalle
Yhtiön pitkäntähtäimen strategian ydin on kaurapohjaisten lisäarvotuotteiden kansainvälistäminen.
– Tammikuussa ilmoitimme kahdesta tämän tavoitteen eteen tehdystä strategisesta askeleesta – Nokian myllyn uudistamisesta erityisesti gluteenittomien kauratuotteiden valmistamiseen liittyen sekä 95-vuotiaan Elovena-brändin päivitys kansainvälisille markkinoille ja uusiin tuotekategorioihin paremmin soveltuvaksi.
Kuusniemi kertoo uudistuksien etenevän kororonaviruspandemiasta huolimatta.
– Toistaiseksi poikkeustila ei ole aiheuttanut viivästyksiä hankkeelle. Katsauskauden lähes 5,7 miljoonan investoinneista uusi tuotantolaitos on merkittävin.
Poikkeusolosuhteiden jatkumiseen yhtiö vakuuttaa varautuneensa hyvin.
– Matkustamisrajoitukset tulevat aiheuttamaan työvoimapulaa maatalouteen alkavalla satokaudella, vaikutus on kuitenkin vähäisempi viljojen viljelyyn kuin käsityövaltaisempaan viljelyyn.
Raisio piti tulosjulkistuksessa ohjeistuksensa ennallaan. Raisio arvioi, että vuonna 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto kasvaa edellisvuodesta ja vertailukelpoinen liikevoitto on yli 10 prosenttia liikevaihdosta.
Lisää aiheesta:
Nämä osakkeet saattavat hyötyä ”stay-at-home” taloudesta