Toisella vuosineljänneksellä elintarvikkeiden kysyntä tasaantui nopeasti jaRaision kasvu kääntyi laskuun. Yhtiö perui ohjeistuksena ja pitää markkinoita epävakaina.
Raisio sai vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellävetoapua kuluttajien hamstrausvimmasta ja liikevaihto nousi lähes kymmenen prosenttia viime vuoden vertailukaudesta ollen 54,7 miljoonaa euroa ja liikevoitto kohosi 6,6 miljoonaan euroon ollen 12 prosenttia liikevaihdosta.
Huhti-kesäkuussa elintavikkeiden kysyntä tasaantui ja yhtiön liikevaihto jäi 59,9 miljoonaan euroon viime vuoden vertailujakson 62,7 miljoonasta eurosta.
Toisen vuosineljänneksen liiketulos oli 7,0 miljoonaa euroa ollen 11,6 prosenttialiikevaihdosta. Liiketulos laski -4,1 prosenttia vertailukaudesta.
Raision terveelliset elintarvikkeet -segmenttiin kuuluvatkuluttajatuoteliiketoiminnat ja siihen sisältyvät Elovena, Benecol, Nordic, Sunnuntai, Nalle ja Torino brändit. Segmentin liikevaihto laski 31,6 miljoonaan euroon viime vuoden vertailujakson34,2miljoonastaeurosta.Liiketulos oli 4,0miljoonaa euroa, mikä on 12,7prosenttia liikevaihdosta.
Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto jäi toisella neljänneksellä 34,3 miljoonaan euroonvuodentakaisen vertailujakson 34,7 miljoonasta eurosta. Liiketulos oli 3,7 (3,9) miljoonaa euroa, mikä on 10,9 (11,3) % liikevaihdosta.
Raisio perui 29.7. vuodelle 2020 aiemmin antaneensa ohjeistuksensa:
”COVID-19-pandemian mahdollisen toisen aallon ja yleisen pandemiatilanteen pitkittymisen vuoksi Raisio poistaa vuodelle 2020 aiemmin annetun ohjeistuksen. Pandemian aiheuttamat, odottamattomat vaikutukset kuluttajakäyttäytymisessä tuovat edelleen merkittävää epävarmuutta eri markkinoillemme toisella vuosipuoliskolla.”
Ensimmäinen vuosipuolisko täynnä nopeita muutoksia
– Maaliskuussa pandemian aiheuttama raju hamstraus aiheutti äkillisen kysyntäpiikin, joka jatkui muutamien viikkojen ajan. Tällöin kysyntä kohdistui erityisesti hyvin säilyviin elintarvikkeisiin, joita Raision portfoliossa on varsin paljon,toimitusjohtajaPekka Kuusniemitoteaa yhtiön tulostiedotteessa.
Toisella vuosineljänneksellä kysyntä tasaantui nopeasti ja kuukausien välillä oli huomattavia eroja sekä volyymeissä että eri markkinoiden välillä.
–Suomen markkinoilla keskeiset muutokset kysynnässä olivat lähes totaalinen pysähtyminen foodservice-kanavassa sekä nk. ”on the go”-tuotteiden, kuten Elovena-välipalakeksien ja –juomien ymmärrettävistä syistä tapahtunut huomattava kysynnän pienentyminen.
Iso-Britannian voimakkaat rajoitustoimenpiteet vaikuttivat negatiivisesti Benecol-tuotteiden kysyntään.
– Lähes puolet Benecol-kuluttajista kuuluvat ikäryhmään yli 65v. ja heidän eristyksensä vaikutti tuotteidemme menekkiin kahdella tavalla. Kaupassakäyntitaajuus sekä kuluttaminen yleensä vähenivät huomattavasti. Tämän lisäksi kysyntä kohdistui sulkutilan aikana suurten markettien sijaan pieniin liikkeisiin, joissa tuotteidemme jakelupeitto ei ole yhtä kattava.
– Myös Puolassa kauppakeskukset, joiden yhteydessä suuret marketit sijaitsevat, olivat keväällä osin suljettuna ja aiheuttivat näin haastetta Benecol-tuotteiden saatavuudelle.
Terveelliset ainesosat -segmenttiin kuuluvanRaisioaquan alkukevään odotuksia suurempi ennakkomyyntiverotti toisen neljänneksen liikevaihtoa.
– Kun lisäksi kasvatuskauden olosuhteet vaihtuivat suoraan kylmästä keväästä helteiseen kesäkuuhun, eikä ennen kauden alkua toimitetun kalanrehun kulutus käynnistynyt ennakoidusti.
Kuusniemen mukaanpoikkeustila ei ole aiheuttanut toistaiseksi viivästyksiä yhtiön kehityshankkeelle.
– Raision investoinnit ovat voimakkaassa kasvussa toteuttaessamme strategiaamme tukevia hankkeita. Näistä merkittävimpänä kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden kehitys- ja tuotantolaitoksen investointi, joka on edennyt täysin suunnitelman mukaan. Ensimmäisen vuosipuoliskon investoinnit olivat kokonaisuudessaan 12,9 miljoonaa euroa (6,7), ollen 11,3 prosenttia liikevaihdosta (6,0).
– Poikkeuksellisten olosuhteiden jatkuessa edelleen olemme hyvässä yhteistyössä merkittävien kaupan ryhmien kanssa pystyneet toimimaan tehokkaasti kysyntätietoa aktiivisesti hyödyntäen. Myös varautuminen mahdolliseen toiseen aaltoon ja sen äkillisiin vaikutuksiin kuluttajakysynnässä on tehty yhdessä. Näkyvyys syksyn kysynnän osalta on hyvin rajallinen ja arvaamaton. Tästä johtuen poistimme toistaiseksi ohjeistuksemme loppuvuodelle 2020.
Raisio puolivuotiskatsaus (pdf)
Lisää aiheesta:
Raisio sai vetoapua kuluttajien hamstrausvimmasta
Nämä osakkeet saattavat hyötyä ”stay-at-home” taloudesta