Mediakonserni Keskisuomalaisen liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 36 prosenttia viime vuoden vastaavalta jaksolta ja oli nyt 112,5 miljoonaa euroa. Kasvun takana olivat pääasiassa ostetut liiketoiminnot eli Kaakon Viestintä sekä Suomen Suoramainonta, jotka kasvattivat liikevaihtoa yhteensä 26,8 miljoonaa euroa.
Lisäksi mediamyynti kasvoi vuodentakaisesta 18,6 prosenttia, paino- ja jakelutuotot 137,6 prosenttia ja tilaustuotot 19,2 prosenttia. Liikevaihdon muut tuotot kasvoivat 51,5 prosenttia verrokkikaudelta.
Kasvu oli myös kannattavaa, sillä liikevoitto oli noussut ensimmäisellä vuosipuoliskolla 7,1 miljoonaan euroon eli 67 prosenttia vuodentakaisesta 4,3 miljoonasta. Liikevoittoa syntyi nyt 6,3 prosenttia liikevaihdosta.
Tulosta ennen veroja syntyi 7,8 miljoonaa verrattuna vuodentakaiseen 4,8 miljoonaan. Osaketta kohden tulosta oli nyt 0,55 euroa, kun viime vuonna samaan aikaan sitä oli 0,38 euroa.
– Liikevaihto ja operatiivinen tulos kasvoivat vahvasti ensimmäisen vuosipuoliskon aikana viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liikevaihdon kasvu oli seurausta yritysostoista sekä kasvaneesta digitaalisesta liiketoiminnasta. Kaakon Viestinnän sekä Suomen Suoramainonnan hankinnat kasvattivat liikevaihtoa, mutta myös konsernin digitaalinen liiketoiminta kehittyi suotuisasti. Erityisesti digitaalinen ulkomainonta (DOOH, digital out of home) on kasvanut merkittävästi, toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi kertoo alkuvuodesta.
– Kannattavuutemme ei ole vielä tavoitteidemme mukainen, mutta mahdollistaa strategian mukaisen kehittämisen turvaten omistaja-arvoa. Käyttökate kasvoi merkittävästi, kuten myös liiketoiminnan kassavirta. Omavaraisuusaste on hallituksen määrittelemän tavoitetason (40 prosenttia) yläpuolella ja rahoitusasema on vahva. Omavaraisuus ja tase mahdollistavat strategian mukaisen kasvun sekä osinkopolitiikan myös tulevaisuudessa.
Lisäpanoksia digitaalisuuteen
Kangaskorven mukaan Keskisuomalainen on pystynyt tehostamaan toimintaansa ja rakentamaan entistä laajempia ja toimivampia palvelukokonaisuuksia yritysostojen myötä.
– Sisältö- ja mediatuotteet muodostavat Suomessa poikkeuksellisen kattavan ja monipuolisen kokonaisuuden. Perinteisen uutismedian rinnalle rakentuu vahvasti monipuolinen, kilpailijoista erottuva, digitaalinen kokonaisuus, jolla tavoitetaan sellaisia media-asiakkuuksia, joita perinteisen median on muutoin vaikea tavoittaa.
Kuitenkin kotimaan talouden näkymien huonontuminen antaa jatkossakin painetta tehostaa ja toimitusjohtajan mukaan yhtiössä on meneillään useita hankkeita, joilla pyritään kompensoimaan talouden laskusuhdannetta. Lisäksi tuotteita uudistetaan ja uudet digitaaliset tuotteet, kuten digitaaliset näyttöpinnat joukkoliikennevälineissä, ovat erityinen painopistealue.
Tulosohjeistus nousi
Keskisuomalainen antoi hieman ennen alkuvuoden tulosraporttiaan positiivisen tulosvaroituksen. Yhtiö uskoo nyt sekä liikevaihdon että operatiivisen vertailukelpoisen liikevoiton paranevan selvästi viime vuoden tasoiltaan.
– Koko vuoden liikevaihto kasvaa aiemmin arvioidun mukaisesti ja liikevaihto tulee olemaan yhtiön historian korkein. Uskomme myös vertailukelpoisen operatiivisen tuloksen paranevan selvästi edelliseen vuoteen verrattuna. Liikevaihtoa ja operatiivista tulosta kasvattavat erityisesti onnistuneet yritysostot, Kangaskorpi toteaa.
Aiemmin mediakonserni odotti liikevaihdon kasvavan selvästi yritysostojen ansiosta ja operatiivisen vertailukelpoisen liikevoiton paranevan viime vuodesta.
Rakettireaktio pörssissä
Komeat luvut ja tulosohjeistuksen nosto olivat hunajaa markkinoille. Keskisuomalaisen kurssi ampaisi iltapäivällä roimaan nousuun ja hieman ennen pörssin sulkeutumista osake keikkui 11,3 prosentillaan nousijalistan kärkipaikalla. Osakkeesta maksettiin 10,35 euroa.
Samaan aikaan Helsingin pörssin yleisindeksi oli 0,2 prosentin laskussa.
Keskisuomalainen sijoittajille
Omnipress on osa Keskisuomalainen-konsernia.