Autoliike Wetteri tavoittelee kasvua yrityskauppojen kautta. Toimitusjohtaja Aarne Simula uskoo, että investointivaateiden kasvaessa ala keskittyy suurille toimijoille.
Joulukuun puolivälissä pörssiin listautunut autoliike Wetteri tavoittelee Suomen suurimman ja kannattavimman autokaupan asemaa vuoteen 2025 mennessä. Oululaisyrityksen toimitusjohtaja Aarne Simula lupaa sijoittajille tasaista ja hyvää kehitystä.
− Emme varmaan tarjoile pörssin parhaita kertoimia, mutta tarjoilemme vakaata tulosta, kassavirtaa ja kasvua, hän sanoo.
Simulan mukaan yhtiön vuoden 2022 liikevaihto tulee olemaan 330 miljoonan euron luokkaa. Tavoitteena on 460 miljoonan euron liikevaihto ja 13 miljoonan euron oikaistu liikevoitto vuodelle 2023 sekä 730 miljoonan euron liikevaihto ja 22 miljoonan euron oikaistu liikevoitto vuodelle 2024.
Wetteri aloitti pörssissä vauhdikkaasti. Pian kaupankäynnin alkamisen jälkeen yhtiö ilmoitti ostavansa itäisessä Suomessa toimivan autoliike E. Hartikaisen 34,4 miljoonalla eurolla. Kauppa odottaa vielä kilpailuviranomaisen hyväksyntää.
− Tuo 460 miljoonaa euroa tulee käytännössä jo pelkästään Hartikaisen hankinnasta, eli tavallaan vuosi 2023 on jo plakkarissa. 730 miljoonaa euroa vaatii pari yrityskauppaa, ja meillä on kyllä kauppalistaa jäljellä, Simula kertoo.
− Isojen kalojen perässä tietysti olemme. Kahdella, kolmella järjestelyllä olemme hyvin äkkiä 700–800 miljoonan euron luokassa. Ehkä yksi päälle, niin ollaan miljardissa.
Useampi liiketoiminta-alue tasaa riskiä
Wetterin liiketoiminta perustuu kolmeen eri liiketoiminta-alueeseen: uusien autojen myyntiin ja vaihtokauppaan, huolto- ja varaosaliiketoimintaan sekä raskaan kaluston myyntiin ja ylläpitoon. Tähän mennessä Wetteri on jo saavuttanut markkinajohtajan aseman Pohjois-Suomessa.
− Tulin itse taloon vuonna 2001, jolloin olimme yhden maahantuojan vähittäismyyjä. Vuonna 2003 käynnistimme monimerkkistrategian ja vuosien varrella olemme laajentaneet 13 huolto- ja myyntiedustusbrändiin ja 23 huoltoedustukseen. Siihen vielä kuorma-autot päälle.
− Nyt Hartikaisen kaupassa tuli kuusi myynti- ja huoltoedustusbrändiä lisää. Nyt niitä on 19, ja se on Suomen suurin valikoima. Huoltomerkkien valikoima kasvoi jo 29:ään. Vastaavaa konseptia ei Suomessa ole.
Raskaiden ajoneuvojen mukanaolo tuo toimintaan vakautta. Simulan mukaan huollon osuus on siinä merkittävä.
− Se on tietysti suhteellisesti kannattavampaa liiketoimintaa ja tekee tulosmielessä hyvää.
Taantuma ei ainakaan vielä ole suuri huolenaihe, vaikka inflaatiolla ja kasvavilla koroilla on vaikutusta. Simulan mukaan heikkenevät talousnäkymät ovat heijastuneet uusien autojen tilauksiin, mutta ei huollon puolelle. Uusien autojen kysyntäänkin tulee yleensä piikki hiljaisemman vaiheen jälkeen. Sähköautojen kysyntäkin kasvaa koko ajan.
− Myös uusien autojen keskihinnat ovat nousseet. Meilläkin uuden auton hinta on noussut yli 12000 euroa vuoden sisällä, Simula kertoo.
Autokauppaan tulossa muutoksia
Suomessa autokauppa on ollut jo pitkään kilpailtu ala. Simulan näkemyksen mukaan se keskittyy kuitenkin jatkossa yhä enemmän isompiin toimijoihin.
− Pienempien on vaikeampi pärjätä investointivaateissa, joita ovat esimerkiksi sähköautojen vaatimat latausinfra ja voimalinjat. Pienempiä tulee putoamaan pois, Simula sanoo.
Lisäksi valmistajien jakeluteihin on tulossa muutoksia: Yhä useampi haluaa mennä agenttimalliin, jossa valmistaja laskuttaa auton suoraan asiakkaalta, mutta jälleenmyyjä hoitaa esittelypuolen. Tämä pienentää jälleenmyyjän siivua, mutta Simulan mukaan sitä voi kompensoida kasvattamalla volyymia. Tällöin jälleenmyyjien pääomaa myös vapautuu esittelyautoista ja varastoista.
− Tähän liittyy meidän ydinajatuksemme siitä, miksi halusimme listautua. Tällä olemme ilmoittautuneet ajuriksi, joka tätä konsolidaatiota vie eteenpäin Suomessa. Pörssialusta on mainio keino vahvistaa kasvua, Simula sanoo.
Hänen mukaansa agenttimalliin siirtyminen tarkoittaa myös yhä vahvemmin sitä, ettei tinkimisen varaa jää. Auton hinta on se mikä on, koska se tulee suoraan valmistajalta. Kysyntä määräytyy sen mukaan, kokeeko asiakas hinnan vastaavan tuotetta vai ei.
Simulan mielestä auton hankinnassa pitäisi murtaa myytti siitä, että auton pitäisi olla aina järkivalinta.
− Auton hankintaa saa lähestyä myös tunteella. Moni käyttää autoa joka päivä, joten miksei siitä saisi myös nauttia?