Finnairin osinko laskee viime vuodesta. Lentoyhtiö ei odota koronaviruksesta koituvan sille suuria menetyksiä, mutta toisaalta epidemia varjostaa koko vuoden näkymiä niin, ettei yhtiöltä irronnut arviota alkaneen vuoden tulostavoitteista.
Finnairin neljännen neljänneksen liikevaihto kasvoi 13,4 prosenttia 774,9 miljoonaan euroon. Tästä leijonan osa eli 616 miljoonaa tuli matkustajatuotoista, jotka olivat kasvaneet 16 prosenttia vuodentakaisesta. Myös lisäpalveluiden myynti oli kasvanut vahvasti, vajaat 14 prosenttia, lähes 45 miljoonaan euroon. Vapaa-ajan matkat sisältävän matkapalveluiden segmenteissä liikevaihto oli kohonnut 7,5 prosenttia vertailukaudesta. Sen sijaan maailmantalouden heikkous heijastui rahtitoiminnan liikevaihtoon, joka oli loppuvuonna laskenut vajaat viisi prosenttia.
Vertailukelpoinen liiketulos eli tulos ilman valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutosta, johdannaisten käyvän arvon muutosta, käyttöomaisuuden myyntivoittoja ja muita vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä koheni 31,2 miljoonaan euroon verrokkikauden 26,5 miljoonasta.
Finnair teki osakettaan kohden tulosta loka-joulukuussa 0,17 euroa, kun viime vuonna sitä syntyi 0,24 euroa.Lentoyhtiön koko vuosi oli hyvä, sillä liikevaihto oli kasvanut 9,2 prosenttia 3 097,7 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liiketulos kuitenkin notkahti 162,8 miljoonaan edellisvuoden 218,4 miljoonasta. Yhtiön mukaan laskun taustalla oli polttoaineen kallistuminen.
Matkustajatuotot kasvoivat vuositasolla 10,4 prosenttia 2 479,8 miljoonaan ja lisämyynti 9,5 prosenttia 176,2 miljoonaan. Lisämyyntiä syntyi 12,03 euroa per matkustaja eli 0,06 euroa vähemmän kuin edellisvuonna. Istumapaikkojen ennakkovaraukset, palvelumaksut, myynti lennoilla ja lisämatkatavarat olivat suurimmat lisämyyntierät.Koko vuoden ajalta Finnair teki tulosta osakettaan kohti 0,49 euroa, kun vuotta aiemmin tulosta oli 0,70 euroa.
Matkustajaennätys rikki
Sinivalkoiset siivet kuljettivat loka-joulukuussa 11 prosenttia enemmän matkustajia kuin vuotta aiemmin eli 3,5 miljoonaa matkustajaa. Koko vuoden mittaan matkustajia oli ennätykselliset 14 650 400, mikä oli 10,3 prosenttia edellistä vuotta enemmän.
– Matkustajaliikenteen 11,3 prosentin kapasiteetin kasvu ja matkustajamäärän nousu 10,3 prosentilla uuteen 14,7 miljoonan vuosittaisen matkustajan ennätykseen johtivat liikevaihdon 9,2 prosentin kasvuun., toimitusjohtaja Topi Manner kuvailee tilinpäätöskatsauksessa.
Finnairin matkustajaliikenteen kapasiteetti kasvoi viimeisellä neljänneksellä 10,6 prosenttia ja koko vuonna 11,3 prosenttia laskettuna tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK).
Liikenne myydyillä henkilökilometreillä (RPK) mitattuna kasvoi loka-joulukuussa 13,6 prosenttia ja matkustajakäyttöaste nousi 2,1 prosenttiyksikköä 79,0 prosenttiin. Koko vuoden tasolla RPK kasvoi 11,2 prosenttia matkustajakäyttöasteen laskiessa 0,1 prosenttiyksikköä 81,7 prosenttiin.
Finnairin kaukoliikenteen tarjonta kasvoi vuodessa kolmen uuden A350- lentokoneen myötä. Aasian-liikenteen tarjotut henkilökilometrit kasvoivat 10,7 prosenttia. Lisäkapasiteetti kohdistui pääasiassa lisävuoroille Hongkongiin ja Japanin-kohteisiin sekä uuteen kohteeseen Nanjingiin.
Yksikkötuotto (RASK) oli noussut viimeisellä neljänneksellä 2,5 prosenttia ja kiintein valuuttakurssein tarkasteltuna 1,8 prosenttia viime vuoden vastaavalta ajalta. Koko vuoden tasolla tärkeät tuotot olivat laskeneet 1,9 prosenttia ja kiintein valuuttakurssein laskien 2,4 prosenttia.
– Koko vuotta leimasi epävakaa toimintaympäristö, mikä johtui taloudellisen kasvun hidastumisesta päämarkkinoillamme sekä maailmankaupan epävarmuudesta. Tämän vuoksi vuosi oli meille vaihteleva, mutta se päättyi vahvaan neljännekseen parantuneen markkinatilanteen ansiosta: olin erityisen tyytyväinen Euroopan-liikenteen vahvaan kehitykseen ja yksikkötuottojen kasvuun, Manner totesi.
Finnairin toiminnalliset kulut kasvoivat 12,4 prosenttia vertailukaudesta ja olivat 759,2 miljoonaa euroa. Yksikkökustannus (CASK) taas oli kohonnut 2,3 prosenttia viimeisellä neljänneksellä ja oli ja oli 0,0642 euroa verrattuna vuodentakaiseen 0,0627 euroon. Ilman polttoainekustannuksia laskettu, valuuttakurssioikaistu yksikkökustannus nousi 1,3 prosenttia loppuvuonna.Koko vuoden tasolla toiminnalliset kulut kasvoivat 11,1 prosenttia vertailukaudesta ja olivat 2 991,3 miljoonaa.
Yksikkökustannus oli 0,7 prosenttia edellisvuotta suurempi ja 0,0622 euroa. Polttoaineista oikaistu, kiinteillä valuuttakursseilla laskettu CASK laski 1,2 prosenttia edelliseen tilivuoteen verrattuna.
Polttoainekulut, mukaan lukien suojaukset ja valuuttakulut, nousivat loka-joulukuussa 17,9 prosenttia vuodentakaisesta ja olivat 26,0 miljoonaa euroa. Finnairin mukaan noususta 12 miljoonaa euroa selittyy kerosiinin hinnan nousulla ja kapasiteetin kasvu loput.
Vuositasolla polttoainekulut kasvoivat 18,3 prosenttia 106,3 miljoonaan, josta hinnan nousun osuus oli 42 miljoonaa.Kapasiteettiin suhteutettu polttoainetehokkuus (kulutus/ASK) parani 1,4 prosenttia, kun taas matkustaja- ja rahtikäyttöasteen huomioiva polttoainetehokkuus (kulutus/RTK) parani 0,8 prosenttia.
Finnairin markkinaosuus nousi Euroopan-liikenteessä 60,8 prosenttiin edellisvuoden 56,1 prosentista. Markkinaosuus Eurooppa-Aasia-liikenteessä nousi 0,3 prosenttiyksikköä 6,1 prosenttiin.
Finnairin hallitus esittää, että viime tilivuodelta maksettaisiin osinkoa 0,20 euroa per osake. Edelliseltä tilivuodelta 2018 yhtiö jakoi 0,274 euron osingon osakkeelleen.
Koronavirus sumentaa näkymiä
Finnair ennakoi vahvan vireensä jatkuvan Euroopassa.
– Kuten aiemmin todettu, koronaviruksen suora taloudellinen”vaikutus on ensimmäisellä neljänneksellä suhteellisen rajallinen myös siinä tapauksessa, että Manner-Kiinan lentoperuutukset jatkuisivat ensimmäisen neljänneksen loppuun asti, yhtiö arvioi.Kuitenkin virusepidemia on tehnyt lentoyhtiöstä varovaisen, eikä yhtiö anna tässä vaiheessa ennustetta koko vuoden liikevaihdostaan. Finnair lupaa palata asiaan ensimmäisen neljänneksen katsauksen yhteydessä huhtikuun lopussa.Lentoyhtiö ennakoi kasvattavansa kapasiteettiaan alkaneella vuonna noin neljä prosenttia.
– Uuden, tästä vuodesta käynnistyneen strategiamme keskeisenä tavoitteena on kasvaa kustannustehokkaasti, jotta pystymme ylläpitämään tervettä tasettamme ja kassavirtaamme sekä toteuttamaan päästöjämme merkittävästi vähentävät ja kasvumme mahdollistavat noin 3,5 – 4,0 miljardin euron investoinnit. Niiden tarkoituksena on ennen kaikkea uusia kapearunkolaivastoammepolttoainetehokkaammaksi ja ympäristöystävällisemmäksi, mikä on merkittävä askel kohti pitkän aikavälin hiilineutraalisuustavoitettamme, Manner toteaa.
Finnairin koko tilinpäätöskatsaus