Koronakriisivauhdittimuotikaupan rakennemuutosta. Marimekko vastaatilanteeseen sopeuttamistoimilla. Syyskuussa luovana johtajana aloittava visionääri Rebekka Bay tuntee hyvin yhtiölle tärkeät Aasian markkinat.
Marimekon liikevaihto laski huhti-kesäkuussa 20 prosenttia viime vuoden vertailujaksosta jääden 23,3 miljoonaan euroon. Liikevoitto laski 2,7 miljoonaan euroon 3,7 miljoonasta eurosta.
Analyytikkojenkonsensusennustearvioi liikevaihdoksi 20,1 miljoonaa euroa ja liikevoitoksi 2 miljoonaa euroa.
Tulos per osake oli vuoden toisella neljänneksellä 0,27 euroa. Analyytikot odottivat 0,04 euron osakekohtaista tulosta.
Tammi-kesäkuussa yhtiön liikevaihto supistui vertailujaksosta 14 prosenttia jääden 48,2 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto väheni 3,9 miljoonaan euroon vuodentakaisesta6,3 miljoonasta eurosta.
Yhtiön liikevaihtoa heikensivät erityisesti vähittäismyynnin lasku Suomessa, Pohjois-Amerikassa ja Skandinaviassa sekä tukkumyynnin vähentyminen Aasian-Tyynenmeren alueella.Suomessa liikevaihto supistui 32 prosenttia, kansainvälinen myynti laski 3 prosenttia.
Tulostaparansi yhtiön kiinteiden kulujen selvä supistuminen sekä lisenssituottojen kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella.
Marimekko perui 25.3. ohjeistuksen vuodelle 2020 johtuen ainoastaan koronaviruspandemian ennakoitujen vaikutusten seurauksista eikä anna uutta ohjeistusta toistaiseksi.
Lisääntynyt verkkomyynti ja lisenssituotot paikkasivat tilannetta
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko on tyytyväinen Marimekon tulokseen koronakriisin kourissa.
– Koronaviruspandemia pysäytti harkinnanvaraisen kuluttamisen seinään, mikä on johtanut lukuisten toimijoiden vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin ja jo kaatanut useita merkittäviä alamme yrityksiä.
– Vertailukelpoinen liikevoittomme oli vaikeisiin olosuhteisiin nähden hyvällä tasolla, vaikka laski vuoden toisella neljänneksellä 2,7 miljoonaan euroonmyynnin vähenemisen ja suhteellisen myyntikatteen heikentymisen vuoksi.
Koronaviruspandemia sulkisuurimman osan Marimekko-myymälöistä ympäri maailman. Yhtiön verkkokaupan voimakas kasvu kompensoi omien myymälöiden menetettyä myyntiä.
– Vähittäismyynnin lasku jäi 37 prosenttiin, vaikka valtaosa omista vähittäismyymälöistämme oli pandemian johdosta kiinni suurimman osan toisesta neljänneksestä.
– Suljettuamme omat myymälämme väliaikaisesti pystyimmekin ketterästi siirtämään myynti- ja markkinointikampanjamme verkkoon, myös jokakeväisen suositun Ystävämyynti-kampanjamme.
Suhteellista myyntikatetta kuitenkin heikensi kasvaneen verkkokaupan logistiikkakustannusten nousu ja vertailukautta suuremmat alennukset. Verkkokauppa kärsi myös toimitusvaikeuksista, joiden vuoksivähittäismyynnin liikevaihtoa jäi tulouttamatta toiselle neljännekselle noin 0,7 miljoonan euron arvosta.
– Olemme todella pahoillamme, että asiakkaamme joutuivat odottamaan tilauksiaan tavallista pidempään. Katsauskauden jälkeen olemme saaneet tilanteen korjattua ja verkkokaupan toimitusajat ovat palautuneet ennalleen.
Yhtiön tukkumyynti pysyilähes vertailukauden tasolla.
– Tämä tuki liikevaihtoa, ja haluankin kiittää pitkäaikaisia partnereitamme vahvasta yhteistyöstä kriisin aikana.
– Lisäksi liikevaihtoa kerrytti ilahduttavasti brändimme kiinnostavuudesta kertova lisenssituottojen arvioitua parempi kehitys Aasian-Tyynenmeren alueella.
Yhtiö arvioi lisenssituottojen vuonna 2020 olevan suunnilleen viime vuoden tasolla tämän odotettua paremmankehityksen ansiosta.
Muotikaupan rakennemuutos vauhdittui
Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yhtiön toimintaympäristö on suuressa murroksessa.
– Koronaviruspandemia on nopeuttanut asiakkaiden, myös uusien asiakasryhmien, siirtymistä digitaalisten myyntikanavien käyttäjiksi, mikä vaikuttaa Marimekon tulevaisuuden jakelukanavapainotuksiin.
Yhtiö on tehnytkoronaviruspandemiaan liittyviä sopeuttamistoimia jo keväästä lähtien vähittäismyynnin organisaatiossa.
Vahvistaakseen pitkän aikavälin kilpailukykyä yhtiö ilmoitti tulosjulkistuksen yhteydessäkäynnistävänsäyt-neuvottelut henkilöstönsä kanssatoimintojensa uudelleenorganisoimiseksi ja tehostamiseksi.
Marimekko työllisti kesäkuun 2020 lopussa kokoaikaisiksi muutettuna 432 henkeä. Aloitettavien yhteistoimintaneuvottelujen ja vastaavien toimenpiteiden piirissä on globaalisti yhteensä 193 henkeä.
Yhteistoimintaneuvottelut koskevat Marimekon kaikkia toimintoja Suomessa lukuun ottamatta vähittäismyymälöiden henkilöstöä ja Herttoniemen kangaspainon työntekijöitä. Skandinavian, Pohjois-Amerikan ja Australian organisaatioissa yhteistoimintaneuvottelut koskevat kaikkia toimintoja lukuun ottamatta vähittäismyymälöiden henkilöstöä.
Uudelleenorganisoinnilla ja kustannusrakenteen tehostamisella tavoitellaan yhteensä noin 1,5 miljoonan euron vuotuisia kustannussäästöjä.
– Vahvistaaksemme tulevaisuuden kilpailukykyämme meidän on huolehdittava siitä, että organisaatiorakenteemme, osaamisemme, työtehtävien sisältö ja työtapamme vastaavat parhaalla mahdollisella tavalla digitalisaation ja muiden pandemian myötä voimistuvien ulkoisten muutosvoimien sysäämään rajuun murrokseen kuluttajien käyttäytymisessä. Tähän suuntaan strategiamme on onneksi nojannut jo pitkään, mutta nyt nämä muutokset asettavat meidänkin toimintamme entistä voimakkaamman paineen alle, Alahuhta-Kasko sanoo.– Näillä ikävillä mutta välttämättömillä toimenpiteillä pyrimme turvaamaan yhtiömme taloudellisen aseman pitkällä aikavälillä.
– Digitalisaatio ja muutokset kuluttajien arvomaailmassa, erityisesti vastuullisuuden kasvanut merkitys, ovat mullistaneet globaalia muotitoimialaa jo vuosien ajan, ja uskomme näiden megatrendien sysäämien murrosten vauhdittuvan huomattavasti pandemian myötä,Alahuhta-Kasko sanoo.
Marimekon hakee tulevaisuuden kasvua globaalia asiakaskuntaa puhuttelemalla.
– Strategiamme perustuu näkemykseen siitä, että alan megatrendit avaavat kestävälle, ajattomalle ja kilpailijoista erottuvalle Marimekko-lifestylelle hienoja kasvumahdollisuuksia. Toimintamme tarkoitus – voimaannuttaminen ja ilon tuominen arkeen – sekä arvomme ovat tänä päivänä merkityksellisempiä kuin koskaan, mikä näkyy myös kasvavana kansainvälisenä kiinnostuksena brändiämme kohtaan.
Visionääri Rebekka Bay aloittaa luovana johtajana
Visionääri Rebekka Bay aloittaa Marimekon luovana johtajana syyskuussa. Hänsiirtyy Marimekkoon Uniqlo Global Innovation Centerin luovan johtajan tehtävästä, jossa on jakanut aikansa New Yorkin ja Tokion välillä.Aiemmin Bay on työskennellyt muun muassa Everlanellä, Gap Global Designilla ja Bruuns Bazaarilla.Bay on ollut Marimekon hallituksen jäsen huhtikuusta 2017 kesäkuuhun 2020.
– Rebekka tuntee Marimekon hyvin, ja hänen monipuolinen kansainvälinen kokemuksensa sekä osaamisensa Aasian markkinoilta tukevat luovaa yhteisöämme mallistojemme kehittämisessä vielä entistäkin kiinnostavimmiksi.–Ideat ovat aina inspiroineet minua enemmän kuin muodikkuus, ja pidän luovuutta ja innovointia tärkeämpänä kuin nopeasti vaihtuvia trendejä. Uskon, että Marimekko on sekä lifestyle-brändinä että muotokieleltään nyt yhtä ajankohtainen kuin 70 vuotta siten, Rebekka Bay toteaa.
Satu Maaranen jatkaa Marimekon vaatetuksen, laukkujen ja asusteiden pääsuunnittelijana ja Minna Kemell-Kutvonen kuviosuunnittelusta ja kodintuotteista vastaavana design- ja tuotekehitysjohtajana. Molemmat raportoivat jatkossa Rebekka Baylle.
Marimekon puolivuotiskatsaus (pdf)
Lisää aiheesta:
Marimekon tulos romahti odotetusti – voitto puolittui vertailujaksosta
Marimekko perui näkymänsä – omat myymälät kiinni myös Suomessa
Naiset ovat taitavia osakepoimijoita
Joulumyynti siivitti – Marimekon tulos on yhtä hymyä