Pelialalla kilpailu ja innovointi on armotonta, mutta Rovio tekeeentistä enemmän rahaa kymmenen vuoden ikään ehtineillä vihaisillalinnuilla. Vuoden loppupuolesta on tulossa Rovion kannaltamielenkiintoinen. Yhtiö odottaa uuden Angry Birds -elokuvanvauhdittavan muun muassa alkuvuonna hiipunutta lisenssimyyntiä jatuovan brändille näkyvyyttä maailmanlaajuisesti.
Isot ajurit ovat Rovion kannalta kunnossa. Pelaajien ja pelivälineen eli älypuhelimien määrä kasvaa. Vaikka free-to-play eli ilmaiseksi ladattavat pelit ovat nyt pelien valtavirtaa, myös pelien sisällä tehtävien ostosten määrä kasvaa globaalisti kaksinumeroista vauhtia.Kilpailu on kuitenkin kovaa. Applen ja Googlen pelikaupoissa julkaistaan päivittäin jopa satoja uusia pelejä, joten esille pääsemiseksi tarvitaan vahva brändi ja paljon mainontaa.
Vihaiset linnut ovat onnistuneetkin takomaan Roviolla kassavirtaa, jo kohta kymmenen vuoden ajan. Kaikkiaan Angry Birds -pelejä on ladattu yli neljä miljardia kertaa, ja brändiä hyödyntäviä kuluttajatuotteita on myyty yli 1,8 miljardia kappaletta.
Elokuun elokuva nostaa näkyvyyttä
Pelit edustivat viime vuonna 89 prosenttia yhtiön liikevaihdosta ja tuotteiden lisensointi 11 prosenttia. Elokuussa julkistettavan Angry Birds -elokuvan jatko-osan odotetaan buustaavan pelaamista, mutta ennen kaikkea lisensiointiliiketoimintaa. Rovion lisenssiliiketoiminnan huonompi tulos johtuu pääosin ensimmäisen Angry Birds -elokuvan laskevista tuotoista. Piikki lisenssiliiketoiminnan tuloksessa vuonna 2017 johtui Angry Birds -elokuvan tuomista tuotoista. Silti Angry Birds -tuotteita myytiin yli 70 miljoonaa kappaletta sadassa eri maassa. Tuotteita myytiin paremmin etenkin ensimmäisen elokuvan lanseerauksen ja aina uusien Angry Birds -pelien lanseerausten yhteydessä.
Ensimmäinen Angry Birds -elokuva oli Rovion itse tuottama, ja sen jakelusta huolehti Sonyn tytäryhtiö Columbia Pictures. Angry Birds -elokuva 2:n tuottaa nyt Columbia Pictures, joten Rovion taloudellinen riski on pienempi, tosin niin ovat myös mahdollisen menestyksen tuomat rojaltit. Näkyvyyttä se tulee kuitenkin kasvattamaan, mikä lisää niin pelaamista kuin Angry Birds Crocs -sandaalien ja muiden lisenssituotteiden myyntiä.
Valtava panostus markkinointiin
Näkyvyyttä yhtiö kasvattaa itsekin. Se panostaa käyttäjähankintaan – käytännössä digitaaliseen mainontaan – jo yli kolmasosan peliliiketoiminnan liikevaihdosta, viime vuonna lähes 80 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Kati Levoranta kertoo, että käyttäjähankinta on free-to-play-liiketoimintamallin keskeinen elementti.
– Se on dataohjautuvaa toimintaa, jolla pyritään hankkimaan sellaisia käyttäjiä, jotka viihtyisivät pelin parissa ja pysyisivät sen sisällä pitkään ja jotka olisivat myös valmiita tekemään pelin sisällä ostoksia. Se on pääosin mainontaa digitaalisissa kanavissa,kuten Facebookissa, Levoranta sanoo.
Vain pieni osa peliyhtiön valtavasta mainospanostuksesta näkyy perinteisessä mediassa, mutta sitäkin tapahtuu, varsinkin nyt vihaisten lintujen juhlavuonna.
Rovio saa toisaalta itsekin mainostuloja, kun pelien sisään myydään mainosmahdollisuuksia kolmansille osapuolille. Se tuo reilun kymmenesosan lisän peliliiketoiminnan liikevaihtoon.
Rovion oma tiimi analysoi päivittäin, mihin kanaviin käyttäjähankintaa ohjataan.– Se on meille ehdottomasti kilpailuetu. Toki meille tulee pelaajia myös orgaanisten latausten kautta, koska varsinkin linnuilla on vahva brändi ja ne löydetään sovelluskaupoista.
Miksi Rovio olisi hyvä sijoituskohde juuri nyt?– Meillä on osaava henkilöstö, vahva brändi, laaja peliportfolio ja osaava käyttäjähankintaorganisaatio. Näiden lisäksimeillä on hyvin vahva kassavirta. Ne antavat meille joustavuutta tehdä erilaisia strategisia liikkeitä pelialalla, Levoranta tiivistää.
Lue artikkelikokonaisuudessaan Viisas Raha 4/2019 -lehdestä.
Kati Levoranta esiintyi myös Suuressa Osakesäästäjäpäivässä. Tallenne päivän ohjelmastalöytyy täältä.