Virtuaalivaluutatkiinnostaa monia sijoittajia. Niihinliittyy riskejä samaan tapaan kuin muihinkin sijoituskohteisiin, muttasääntely onvielä lapsenkengissä.
Sosiaalisen median yhdeksi puheenaiheeksi nousi viikonloppuna kryptovaluuttojen markkinointi. Kryptovaluuttavälittäjä Coinmotionilla on parhaillaan markkinointikampanja HSL:n joukkoliikenteessä.
Asiaan kiinnitti huomiota S-Pankin päästrategi Lippo Suominen, joka julkaisi aiheesta Twitter-päivityksen.
Eilen pitkästä aikaa bussissa Espoossa. Tuli selväksi, mikä on kuuminta hottia, kun selkänojat olivat täynnä kryptomainoksia. "Sijoita turvallisesti luotettuihin kryptovaluuttoihin" ja vielä bussilipun hinnalla. Tällaisia varmoja rahantekokoneita on nähty ennenkin pic.twitter.com/nxompg0nsl
— Lippo Suominen (@LippoSuominen) August 13, 2021
– Eilen pitkästä aikaa bussissa Espoossa. Tuli selväksi, mikä on kuuminta hottia, kun selkänojat olivat täynnä kryptomainoksia. ”Sijoita turvallisesti luotettuihin kryptovaluuttoihin” ja vielä bussilipun hinnalla. Tällaisia varmoja rahantekokoneita on nähty ennenkin, Suominen kirjoitti.
Päivitys sai liikkeelle niin kryptovaluuttojen puolustajat kuin vastustajatkin. Kuten Suomisen päivityksestä jo kävi ilmi, mainoksessa on teksti ”Sijoita turvallisesti luotettuihin kryptovaluuttoihin”. Osa päivitystä kommentoineista uskoi, että sillä viitataan turvalliseen kaupankäyntialustaan.
Se ei kuitenkaan käy päivityksestä ilmi.
– Sijoittakoon kuka haluaa, mutta riskinä, että myydään niille, jotka eivät ymmärrä, mitä ostavat, Suominen vastasi päivityksensä kommenttikentässä.
Kryptovaluuttavälittäjiä ja niiden liiketoimintaa säätelee laki virtuaalivaluutan tarjoajista. Kyseisen lain 12 §:ssä sanotaan, että ”virtuaalivaluutan tarjoajan on markkinoinnissaan annettava asiakkaalle markkinoitavasta palvelusta kaikki ne tiedot, joilla saattaa olla merkitystä asiakkaan tehdessä palvelua koskevia ratkaisuja. Virtuaalivaluutan tarjoaja ei saa markkinoinnissaan antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja eikä käyttää muutoinkaan asiakkaan kannalta sopimatonta tai hyvän tavan vastaista menettelyä. Markkinointia, joka ei sisällä asiakkaan taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeellisia tietoja, on aina pidettävä sopimattomana.” Laki virtuaalivaluutan tarjoajista noudattelee siis hyvin pitkälti kuluttajansuojalakia.
Finanssivalvonta (Fiva) ei kommentoi yksittäisiä valvottavia eikä ota kantaa tähänkään tapaukseen, mutta Fivan johtava digitalisaatioasiantuntija Hanna Heiskanen kommentoi asiaa yleisellä tasolla ja vetoaa lakiin virtuaalivaluutan tarjoajista.
– Se on hyvin yleisluontoinen markkinointia koskeva säännös. Finanssisektorilla on monessa muussa tuotteessa paljon tiukempaa sääntelyä, Heiskanen sanoo.
Kryptovaluutat ovat verrattain uusi tuote sijoitusmarkkinoilla, ja niitä koskeva sääntely on vielä lapsenkengissä. Tulevaisuus voi kuitenkin tuoda tiukennuksia myös kryptovaluuttojen markkinointiin.
– EU:ssa on parhaillaan valmisteilla iso sääntelypaketti, joka koskee kryptovarojen markkinoita, el Market in Crypto-Assets -asetusluonnos. Ainakin luonnosversion mukaan se tulisi tiukentamaan sijoittajansuoja- ja sijoittajainformaatiopuolta, Heiskanen sanoo