Käytettyjen autojen kauppa kävi vahvana loppukesällä.
Kamuxin liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 30,6 prosenttia vuodentakaisesta ja oli 182,8 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi uusien liikkeiden avausten sekä vertailukelpoisten liikkeiden kasvun ansiosta. Kasvu oli kokonaan orgaanista. Liikevaihto integroiduista palveluista kasvoi 8,6 miljoonaan euroon eli 4,7 prosenttiin kokonaisliikevaihdosta.
– Liikevaihto kasvoi kolmannella neljänneksellä voimakkaasti kaikissa toimintamaissamme. Erityisen hyvin onnistuimme varastonhallinnassa ja myynnin tehokkaassa johtamisessa. Liikevoittomarginaali parani viime vuodesta Suomessa ja Saksassa. Ruotsin liikevoittomarginaali oli hieman alle viime vuoden ja tulemme kiinnittämään Ruotsin kannattavuuden parantamiseen erityistä huomiota, konsernijohtaja Juha Kalliokoski kommentoi.
Bruttokate parani vertailujaksolta 27 prosenttia 22,8 miljoonaan euroon. Suhteessa liikevaihtoon se oli kuitenkin laskenut hieman ollen nyt 12,5 prosenttia.
Oikaistu liikevoitto kohosi lähes kolmanneksen vuositasolla 8,6 miljoonaan euroon eli 4,7 prosenttiin liikevaihdosta.
Kamux teki kolmannella neljänneksellä 0,16 euroa tulosta osakettaan kohden, mikä oli saman verran kuin vuosi sitten. Viime vuoden osakekohtaiseen tulokseen sisältyi kuitenkin valuuttakurssisuojauksista syntynyt 0,8 miljoonan euron rahoitustuotto.
Vauhti päällä
Kamuxin Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa myymien autojen määrä kasvoi 22,6 prosenttia vuodentakaisesta ja oli 15 409 autoa. Liikevaihto per myyty auto oli 11 864 euroa eli 720 euroa vuodentakaista enemmän.
Vertailukelpoisten liikkeiden myynti oli noussut 9,6 prosenttia eli yli tuplasti vuodentakaiseen nähden.
– Yhteiskunnallisesta debatista huolimatta ihmisten liikkumisen tarpeet ovat ennallaan ja Kamux on kyennyt palvelemaan asiakkaitaan hyvin myös tässä tilanteessa. Olemme keskittyneet Kamuxin toimintamallin systemaattiseen toteuttamiseen tilanteessa, jossa autoalaan vaikuttavat muun muassa teknologiamurros, käyttövoima- ja ilmastokeskustelu sekä autoiluun liittyvät mahdolliset uudet verolinjaukset, Kalliokoski toteaa.
Hänen mukaansa Kamuxin toimintamalli on ollut alusta lähtien digitaalinen ja digitaalisuuden rooli yhtiössä vahvistuu edelleen.
– Suomen, Ruotsin ja Saksan Kamuxin verkkosivuilla on kuukausittain yhteensä yli 800 000 verkkovierailua ja 71 myymälän lisäksi olemme läsnä kymmenessä digitaalisessa markkinointikanavassa. Valtaosa asiakkaistamme valitsee asiointitavakseen verkon ja myymälän yhdistelmän. Ristiinmyynti eli digitaalisessa ympäristössä tapahtuva, verkkosivustoa, chat-palvelua ja puhelinkontaktia hyödyntävä asiakkaan ostoprosessi kattaa Suomessa jo 30 prosenttia ja koko konsernissa 26 prosenttia kaikesta myynnistä.
Näkymät ennallaan
Kamux ei julkaise lyhyen aikavälin näkymäennustetta. Yhtiön keskipitkän aikavälin vuosittaiset tavoitteet ovat liikevaihdon kasvattaminen yli kymmenen prosenttia sekä vähintään neljän prosentin liikevoittomarginaali vuosille 2019-2022.
Kalliokosken mukaan Kamuxin loppuvuodesta odotetaan loppukesää rauhallisempaa.
– Kolmannen neljänneksen lopun tuore varasto luo hyvän pohjan loppuvuodelle. Autokauppa ei kuitenkaan ole joulukauppaa, toisin kuin vähittäiskauppa yleensä. Historiallisesti vuoden viimeinen neljännes onkin ollut kauppatahdiltaan kolmatta neljännestä maltillisempi.
Rallivaihde silmään
Sijoittajat mielistyivät Kamuxin tulosparannukseen ja käytettyjen autojen kauppaketju ampaisi Helsingin pörssissä vahvaan nousuun.
Kello 13.38 kurssi oli 8,8 prosentin ylämäessä 6,96 eurossa, mutta päivän mittaan hinta oli käynyt jo 7,24 eurossa.
Samaan aikaan pörssin yleisindeksi OMXH oli niukat 0,1 prosenttia nousun puolella.
Kamuxin koko kolmannen neljänneksen raportti
Kamuxin myynti ylitti Inderesin analyytikon Petri Kajaanin odotukset. Katso koko kommentti (video 3 min 42 s)