Varsinkin Yhdysvaltain työllisyysluvut ovat olleet koko vuoden hyvin vahvat, mutta kuluttajien näkemys taloudesta on pessimistinen.
Yhdysvaltalaiset ovat hyvin pessimistisiä talousnäkymien suhteen, vaikka paperilla luvut näyttävätkin kohtuullisilta.
Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan työpaikkojen määrä on kasvanut 2,3 miljoonalla Yhdysvalloissa tänä vuonna. Työttömyysaste on alle neljä prosenttia, ja avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä lähes kymmenen miljoonaa.
Vahvoja työllisyyslukujen uskotaan usein kertovan vahvasta taloudesta, mutta silti suuri osa yhdysvaltalaisista pitää tilannetta surkeana. Syy on korkeassa inflaatiossa – se on toki kääntynyt laskuun, mutta on monen mielestä edelleen aivan liian korkea.
− En tiedä, onko tässä olemassa oikeaa tai väärää. Se on vain ihmisten todellisuutta, eivätkä kootut talousluvut aina heijasta päivittäistä elämää, sanoo ekonomisti Elizabeth Crofoot työllisyysdataa keräävästä Lightcast-yhtiöstä CNBC:lle.
Kuluttajien huoli heijastuu myös luottamusindeksiin, joka on noussut viime vuoden alimmilta tasoilta mutta on edelleen kaukana pandemiaa edeltäneistä luvuista.
Crofoot kertoo samaistuvansa ongelmaan: jos hän vie kaksi lastaan ulos syömään, hinnat ovat paitsi nousseet myös esimerkiksi aiemmin ilmaiseksi saadut juomat muuttuneet maksullisiksi.
− Kyseessä on inflaation ja shrinklaation yhdistelmä. Kuluttajasta tuntuu, että joka käänteessä sinulta lypsetään lisää rahaa, Crofoot sanoo.
− Kuluttajasta tuntuu, ettei hän voi voittaa. Tietenkin taloustilanne tuntuu silloin huonolta.
Torstaina julkaistu syyskuun kuluttajahintaindeksin mukaan hinnat nousivat Yhdysvalloissa 0,4 prosenttia, mikä on odotettua enemmän.