Huhtamäki on jatkanut vahvaa menoaan vuoden toisella neljänneksellä. Liikevaihto on kasvanut viime vuoden kakkosneljännekseen verrattuna kymmenen prosenttia 867 miljoonaan euroon ja oikaistu liikevoitto 78 miljoonaan edellisvuoden 71 miljoonasta.
Myös puolen vuoden luvut osoittavat hyvää kehitystä. Liikevaihto tammi-kesäkuussa oli 1 669 miljoonaa euroa, kun viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla liikevaihtoa kertyi 1 511 miljoonaa. Kasvua edellisvuodesta siis 10 prosenttia. Oikaistu liikevoitto koheni viime vuoden tammi-kesäkuun 131 miljoonasta tämän vuoden vastaavan ajanjakson 146 miljoonaan euroon.Toimitusjohtaja Charles Héaulmé korostaa, että yhtiön kaikki segmentit paransivat oikeaistua liikevoittoaan.
– North America -segmentin johdolla saavuttamamme vahva liikevaihdon kasvu yhdistettynä viime vuonna toteuttamiimme hinnankorotuksiin ja tehostamistoimenpiteisiin johtivat oikaistun liikevoiton kasvuun. Kurinalainen työmme asiakasportfolion ja katteiden parissa, etenkin Intian joustopakkausliiketoiminnassa, paransi kannattavuuttamme, Héaulmé toteaa yhtiön tiedotteessa.
Huhtikuussa Huhtamäen toimitusjohtajana aloittanut Charles Héaulmé iloitsee erityisesti siitä, että yhtiön viime vuosina tekemät isot investoinnit ovat alkaneet tuottaa tulosta.
– North America -segmentti raportoi poikkeuksellisen vahvan vuosineljänneksen. Tuotevalikoiman laajentamiseksi tehdyt investoinnit taivekartonkituotteisiin, pusseihin, kääreisiin ja paperipilleihin näkyivät Foodservice Europe-Asia-Oceania -segmentissä hyvänä myynnin kasvuna pikaruokaravintoloille. Lisäkapasiteetti Fiber Packaging -segmentissä kasvattaa volyymejä.
– Lisäksi avasimme vuoden 2019 toisen vuosineljänneksen aikana valmistusyksikön Egyptissä vauhdittaaksemme Flexible Packaging -segmentin kasvua Afrikassa ja Euroopassa. Jatkoimme myös työtä tuotteidemme ympäristövaikutusten vähentämiseksi entisestään, Héaulmé luettelee.
Ensimmäisten 100:n päivän aikana Héaulmé kertoo tavanneensa Huhtamäen asiakkaita ja henkilöstöä.
– Olen vaikuttunut liiketoimintamallistamme, rakenteestamme ja työntekijöidemme osaamisesta. Toimialaamme ja markkinoihimme vaikuttavat trendit voimistuvat entisestään ja vaikuttavat pakkausalan tulevaisuuteen. Näihin trendeihin lukeutuvat muun muassa kuluttajien muuttuvat mieltymykset, jotka rohkaisevat nopeuttamaan tuotekehitystahtiamme; digitalisaation ja analytiikan nopea kehitys; ruuan kotiinkuljetuksen ja verkkokaupan vahva kasvu; sekä pakkausten ympäristövaikutuksiin kohdistuva huomio. Olemme hyvässä asemassa vastataksemme näihin haasteisiin, Héaulmé sanoo.