Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEstä voi saada ulkopuolista näkemystä, kun sijoittamiseen liittyvä terminologia kaipaa avaamista, tapahtumien kulun oikeaoppisuus epäilyttää tai kun sijoituspalveluyrityksen kanssa on suoranaista riitaa.
FINE toimii piensijoittajan taustatukena. Jos sijoittamisessa tulee eteen huonoja kokemuksia, suomalainen ei mielellään puhu niistä tutuilleen. Sen sijaan Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEstä saa riippumatonta neuvontaa pulmatilanteisiin ja ymmällään olon hetkiin. FINEn tarjoamat palvelut ovat maksuttomia.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston, Finanssivalvonnan ja Finanssiala ry:n perustama FINE tarjoaa neuvontaa koko finanssialan kentällä eli sijoittamisen lisäksi vakuutus- ja pankkiasioissa. Lisäksi FINEn lautakunnat antavat ratkaisusuosituksia kuluttajien ja finanssialan yritysten välisiin riitatilanteisiin.
– FINE on riippumaton, tuomioistuinten ulkopuolinen elin, joka ei asetu kenenkään puolelle. Antamamme neuvonta ja ratkaisusuositukset riitoihin pohjautuvat lakeihin ja sopimusehtoihin, toteaa FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen.
FINE julkaisee myös finanssialaan liittyviä ohjeita ja oppaita. Reunanen kertoo, että kuolinpesän asioiden hoidosta kertova julkaisu on ollut erittäin suosittu.
Tulkki ja asiantuntija
Piensijoittajat kysyvät FINEltä neuvoa hyvin monenlaisissa tilanteissa. Yleensä yhteydenotoissa korostuu asiakkaan halu saada ulkopuolisen kannanotto ja riippumaton tulkinta omaan tilanteeseensa.
– Meiltä kysytään näkemystä sijoituspalveluyritysten antamiin ohjeisiin tai neuvontaan. Halutaan varmistus siihen, mitä kerrottu riski todella tarkoittaa tai sujuiko tapahtumien kulku oikein. Asiakkaat voivat myös tarkistaa, miksi sijoituspalveluyritys on kysynyt heiltä niin paljon tietoja, Reunanen sanoo.
Sijoittamiseen liittyy paljon hankalaa terminologiaa, johon asiakkaat kaipaavat tulkitsijaa.
– Saatetaan kysyä, mitä sijoituspalveluyritys tarkoitti, kun sieltä sanottiin jotakin. Kaivataan termien kansantajuistamista.
Myös riita-asioissa käsiteltävien asioiden kirjo on laaja.
– Huomattava osa tapauksista liittyy suoraan tai välillisesti osapuolten tiedolliseen epätasapainoon. Arvioitavana on voinut olla esimerkiksi se, onko palveluntarjoaja antanut sijoittajalle tarpeelliset tiedot päätöksentekoa varten. Toinen merkittävä ratkaisusuositusten kohde liittyy arviointiin palveluntarjoajan toimenpiteen asianmukaisuudesta, kertoo FINEn Sijoituslautakunnan varajäsen ja Vaasan yliopiston kauppaoikeuden professori Vesa Annola.
Elli Reunanen kuitenkin muistuttaa, että sijoittajan täytyy itse ymmärtää, mihin sijoituskohteisiin hän lähtee mukaan.
– Joskus asiakas on sitä mieltä, että häntä on huijattu. Tuomme kuitenkin esiin, että on sijoittajan itsensä vastuulla ymmärtää, mihin on rahansa laittamassa ja mitkä ovat riskit.
Suositusta yleensä kunnioitetaan
FINEn lautakuntien antamat ratkaisusuositukset eivät ole sitovia, mutta finanssiyritykset noudattavat niitä varsin hyvin. Aalto Pankkiiriliikkeen kieltäytyminen korvausvastuusta viime keväänä oli poikkeustapaus. Riitojen ratkaisu lautakunnissa on prosessina kevyempi kuin oikeudenkäynti.
– Pidän maksutonta ja suhteellisen yksinkertaista menettelyä tärkeänä yksittäisille sijoittajille. Normaalissa oikeudenkäyntimenettelyssä jo suuri kuluriski voi muodostaa sijoittajalle esteen asian selvittämiselle. Sijoituslautakunnan toiminnassa merkittävää on sekin, että ratkaisusuositusten kautta voidaan yhtenäistää säännösten ja määräysten tulkintoja sekä olla rakentamassa hyvän arvopaperimarkkinatavan sisältöä, Annola toteaa.
Viime vuodet ovat olleet FINEssä rauhallisia, kun tarkastellaan sijoittamiseen liittyviä yhteydenottoja. Tämä johtuu sijoitustoimialan suhdanneherkkyydestä.
– Kun on hyvät ajat ja sijoitukset kehittyvät hyvin, tulee vähän yhteydenottoja. Kun kurssit alkavat laskea ja riskit realisoituvat, yhteydenottoja tulee paljon, Reunanen sanoo.
Vaikka FINE antaa sijoittamiseen liittyvää neuvontaa, kyseessä ei ole sijoitusneuvonta, jossa otettaisiin kantaa eri sijoituskohteiden paremmuuteen tai vaikkapa sijoittamisen ajoittamiseen.
Toinen alue, jossa FINEn mahdollisuudet ovat rajatut, on ulkomaisen palveluntarjoajan käyttäminen tai suoraan ulkomaille sijoittaminen.
– Meillä ei ole toimivaltaa ulkomaisten toimijoiden kanssa, ellei ole erillistä sopimusta FINEn ja ulkomaisen palveluntarjoajan välillä. Jotkut sijoittavat esimerkiksi Thaimaahan tai Afrikkaan.
Jos rahoja ei näy, meillä on vähäiset mahdollisuudet. EU-alueella voimme jonkin verran selvittää asioita eurooppalaisten kollegoidemme avulla.
Juttu on julkaistu alun perin Viisaan Rahan numerossa 6/2018.
Kysy sijoittamisesta
FINEn puhelinneuvonta palvelee maanantaista torstaihin klo 10–16, puh. 09 6850 120 (pvm/mpm).
Yhteyttä voi ottaa myös sähköisellä yhteydenottolomakkeella, kirjeitse tai sähköpostitse. Katso lisätietoa osoitteesta www.fine.fi.