Heinäkuussa sinivalkoisilla siivillä lensi enemmän matkustajia kuin koskaan aiemmin ja vasta edelliskuussa tehty matkustajaennätys rikkoutui komeasti.
Finnair kuljetti heinäkuussa 1447400 matkustajaa, mikä oli kaikkien aikojen kuukausitason matkustajaennätys. Lentoyhtiö oli tehnyt edellisen ennätyksensä vasta kesäkuussa, jolloin matkustajia oli 1,39 miljoonaa.
Heinäkuun matkustajamäärä oli kasvanut 12,4 prosenttia viime vuodesta.
Lentoyhtiön tarjonta eli kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitaten kasvoi 10,7 prosenttia. Parhaimmalla lomakuukaudella kysyntä kuitenkin ylitti tarjonnan kasvun ja myynti henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 12,2 prosenttia. Myynti on nyt ylittänyt tarjonnan kasvun kolme kuukautta putkeen.
Matkustajamäärät olivat kasvaneet erityisen vahvasti eli 21,5 prosenttia Pohjois-Amerikan -liikenteessä, missä uudet reittiavaukset antoivat nostetta. Aasian-liikenteessä matkustajamäärä kasvoi 10,8 ja Euroopan-reiteillä 12,6 prosenttia. Kotimaan reiteilläkin kasvua oli 10,3 prosenttia.
Koneet olivatkin täyttyneet erinomaisesti ja matkustajakäyttöaste nousi 1,2 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta 89,6 prosenttiin. Käyttöaste oli yhtiölle paras vuosikausiin.
Täsmällisyyskin oli kohentunut hieman: lennoista 78,4 prosenttia saapui heinäkuussa ajallaan, kun vuosi sitten täsmällisyysaste oli 77,4 prosenttia.
Uusia koneita ja reittejä
Finnair sai kuluvalle kesäkaudelle kolme uutta A350-konetta kaukoliikennelaivastoonsa. Siten Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) nousi vuodentakaisesta 12,1 prosenttia. Kapasiteetti kasvoi lisävuoroilla Hongkongiin ja Osakaan. Pohjois-Amerikan kapasiteetti nousi 29,2 prosenttia yhtiön käynnistettyä maaliskuussa lennot Los Angelesiin.
Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 5,8 prosenttia. Yhtiöllä oli käytössään yksi A321-kone enemmän kuin vuosi sitten ja osaan kapearunkolaivaston koneista oli asennettu lisäistuimia. Uutta kapasiteettia kohdistettiin lisävuoroille Tukholmaan, Pietariin, Lontooseen ja Moskovaan sekä uusiin kausittaisiin kohteisiin kuten Hannoveriin, Trondheimiin ja Bolognaan.
Kotimaan liikenteen kapasiteetti kasvoi 8,8 prosenttia. Nousu selittyy osittain sillä, että Tampereen lentokenttä oli viime vuoden heinäkuussa osittain suljettuna.
Pohjois-Amerikan reitit myös myivät hyvin: siellä myydyt henkilökilometrit olivat heinäkuussa kasvaneet 27,4 prosentilla vuodentakaisesta. Muutoin myynti oli kasvanut tasaisesti: Aasian-liikenteessä 11,2, Euroopassa 10,4 ja kotimaassa 10,1 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Koneet lensivät lähes täysinä, sillä Finnairin Pohjois-Amerikan -reittien matkustajakäyttöaste oli hurja 92,6 prosenttia, Aasian-liikenteen 90 ja Euroopan reiteillä 89,5 prosenttia.
Muutkin lentoyhtiöt ovat kertoneet keskikesällä hyvistä käyttöasteista Euroopassa ja kaukoliikenteessä. Kuitenkin Aasian ja etenkin Kiinan taloushuolet sekä kiristyvä kilpailu sekä itään päin että Atlantin ylittävillä reiteillä on saanut useat eurooppalaisyhtiöt suhtautumaan vuoden jatkoon varauksella.
Kotimaan lennoilla oli väljempää ja matkustajakäyttöaste oli 69,6 prosenttia. Tähän vaikutti muun muassa normaali kausivaihtelu kotimaan lomien ja Lapin matkailusesongin hiljaisemman ajan myötä.
Rahtipuolella hiljaisempaa
Siinä missä matkustamot täyttyvät lentoyhtiöillä kuumimpana lomakautena eli touko-elokuussa erittäin hyvin, rahtiruumissa on ollut jo pidempään väljää.
Finnairin rahtitonnikilometrien tarjonta kasvoi heinäkuussa 15,1 prosenttia vuodentakaisesta, mutta myydyt tonnikilometrit olivat nousseet 4,2 prosenttia.
Maailmanlaajuinen rahtimarkkinoiden lasku vaikutti Finnairin heinäkuussa kantamiin rahtikiloihin. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) tuoreimmat tilastot ovat kesäkuulta, jolloin maailman rahtikapasiteetti tonnikilometreillä mitattuna oli laskenut 4,8 prosenttia vuodentakaisesta.
Rahtimäärät ovat tilastojen mukaan vähentyneet kahdeksan kuukautta putkeen edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Vielä keväällä rahtimäärät olivat piristyneet hienokseltaan, mutta kesälle tultaessa käännyttiin jälleen huonompaan.
Myös rahtikapasiteetti sekä rahtiruumien täyttöasteet ovat laahanneet verrokkikausiensa perässä.
– Maailmankaupan kasvun hidastuminen ja kauppasotien aiheuttamat jännitteet voimistuivat alkukesällä. Sen seurauksena lentorahtimarkkina jatkoi supistumistaan. Kauppasodassa ei ole voittajia. Mutta kaupalle avoimet rajat edistävät vaurautta kestävällä tasolla. Poliitikkojen tulisi keskittyä tähän, IATA:n pääsihteeri Alexandre de Juniac ryöpytti.