Tässä Viisaan Rahan juttusarjassa paneudumme arkistojen aarteisiin ja selaamme esiin muistoja vuosien takaa.
Suomen Osakesäästäjien entinen puheenjohtaja Timo Rothovius pohti kymmenen vuoden takaisessa kolumnissaan (Viisas Raha 10/2014) edelleen ajankohtaista asiaa: autoilun tulevaisuutta. Hän nosti esimerkiksi vuonna 2010 listautuneen Teslan.
Tuolloin tilanne oli se, että yhtiöllä oli tuotannossa kaksi automallia. Kolmas oli hiljattain esitelty, mutta sen valmistus oli lykkääntynyt. Jo tuolloin Tesla oli kuitenkin päässyt markkinoille hyvin mukaan ja ollut esimerkiksi Norjassa välillä myyntitilastojen kärjessä. Vuoden 2014 tuotantomääräksi oli arvioitu 33 000 autoa.
− Vaikka tuotantomäärä on matala, yrityksen markkina-arvo 30 miljardia dollaria on kaikkea muuta kuin vaatimaton. Kolmesta suurimmasta valmistajasta GM:n markkina-arvo on 53 miljardia ja VW:n 86 miljardia dollaria, Rothovius kirjoitti.
Hän pohti, mihin Teslan keula kääntyisi lähitulevaisuudessa, sillä tuohon asti myyntiä olivat vauhdittaneet poliittiset päätökset. Norjassa esimerkiksi Teslan sai ostaa ilman auto- ja arvonlisäveroa. Hinta jäikin samalle tasolle Audi A6:n tai Mercedeksen B-sarjan kanssa. Edut eivät voi jatkua loputtomiin, Rothovius huomautti.
− Suuret valmistajat eivät varmasti jää seuraamaan kehitystä sivusta. Niiden on pakko tuoda täyssähköautoja ja/tai ladattavia hybrideitä markkinoille ja myös myydä niitä suuria määriä.
Rothovius kertoi, että uskoo sähkön voimanlähteenä valloittavan automarkkinan ennen pitkää. Teslan osakkeen hinnoitteluun hän suhtautui kuitenkin skeptisesti (kolumnin kirjoittamisen aikaan se oli pysytellyt jo jonkin aikaa yli kahdessasadassa dollarissa).
− Täyssähköautot jäävät kuriositeetiksi, ellei akkutekniikka oleellisesti kehity. Ja jos kehittyy, kaikki muutkin valmistajat tuovat omat mallinsa markkinoille hyvin nopeasti, Rothovius kirjoitti.
− Mikä on siinä tilanteessa Teslan kilpailuetu, joka perustelisi nykyisen osakkeen arvostustason? Todellinen voittaja on akut kehittänyt yritys, mutta onko se Tesla?