Kamux on kasvanutmarkkinoilla, jotka eivät juurikaan kasva.
SEB:n yritysanalyytikko Anssi Kiviniemi on seurannut Kamuxia yhtiön listautumisesta lähtien.
– Piensijoittajan näkökulmasta yhtiö on mielenkiintoinen, koska Helsingin pörssissä tai Pohjoismaissakaan ei ole toista retail-yritystä, joka tällä hetkellä kasvaisi noin kovaa. Viimeisten 5–7 vuoden aikana Kamuxin marginaalit ovat olleet kasvusta huolimatta hyvinkin stabiilit eli yhtiö on pystynyt luomaan kasvulla koko ajan enemmän tulosta ja kassavirtaa, jonka he ovat sitoneet edelleen uuteen kasvuun. Kasvuyhtiö on nykyään harvinaisuus nordic retail -kentässä.
Kiviniemen mukaan Kamuxin kolmesta markkina-alueesta Saksa on vielä bisneksen normalisoimisen vaiheessa, mutta Ruotsi on jo kääntynyt plussan puolelle.
– Kamux ei ole luultavasti ikinä ilmoittanut uusista kauppa-avauksista niin paljon kuin viimeisen puolen vuoden aikana. Sitä kautta kasvunäkymät täksi vuodeksi ja näillä näkymin myös vuodeksi 2020 ovat hyvät. Yhtiöllä on tilaa kasvaa sekä Saksassa että Ruotsissa, Kiviniemi sanoo.
Hän huomauttaa Kamuxin kasvavan markkinoilla, jotka eivät juurikaan kasva.
– Vaikka heillä on pieni osuus markkinasta, he ovat pystyneet kasvattamaan markkinaosuuttaan tosi ärhäkkäästi. Kasvu on tullut sitä kautta eikä sen takia, että markkina olisi kasvanut.
Käytettyjen autojen kauppaa Kiviniemi pitää volyymiltaan vakaana. Isoja heilahduksia tapahtuu enintään regulaation, kuten autoverotuksen, muuttuessa.
– Aina kun regulaation muutokset vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen, se iskee myös Kamuxin liiketoimintaan. Pitkässä kaaressa ihmisten liikkumisen murrostekijät ovat vielä aikaisessa vaiheessa. Liikutaanko 20–30 vuoden päästä omilla autoilla, vuokra-autoilla vai onko yhteiskäyttöautoja? Pidemmällä aikavälillä nämä murrostekijät voivat tietenkin vaikuttaa Kamuxiin ja käytettyjen autojen toimialaan jollain tavalla.