Keskiviikkona julkaistun osavuosikatsauksen mukaan konsernin oikaistu liikevoitto koheni huhti-kesäkuussa 15,5 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liikevoittomarginaali oli katsauksen mukaan 16,9 prosenttia.
Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevoittokertymä on 29,3 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2018 tammi-kesäkuussa oli 25,1 miljoonaa.
Erityisen hyvin kannattavia Alma Median paletissa ovat digitaaliset toiminnot. Alma Markets -segmentin liikevoittomarginaali oli kunnioitettavat 38,2 prosenttia. Digitaalinen mainosmyynti oli ensimmäisen puolen vuoden aikana 68,9 miljoonaa euroa, kasvua viime vuodesta 4,6 prosenttia.
Alma Talentin digitaalisten sisältöjen myyntituotot talous- ja ammattimedioissa kasvoivat 24 prosenttia ja kompensoivat selvästi printin tuottojen laskun. Myös alueellisten medioiden digituotot ovat kasvaneet, ja perinteisten sanomalehtien säästötoimet ovat katsauksen mukaan onnistuneet odotetulla tavalla.
Alma Media pitää vuotta 2019 koskevan tulosennusteensa muuttumattomana; liikevaihdon yhtiö ennakoi pysyvän viime vuoden 354,6 miljoonan euron tasolla ja oikaistun liikevoiton paranevan jonkin verran viime vuoden 57,3 miljoonasta.
Inderesin analyytikko Petri Aho pitää Alma Median raporttia pääpiirteittäin odotusten mukaisena.
– Markkinanäkymien osalta Q2-raportti oli pääosin odotettu, sillä Saksan talouskasvun hidastuminen näyttää heijastuvan jo selvästi Tsekin ja Slovakian rekrytointimainonnan kasvuvauhtiin. Medialiiketoimintojen markkinatilanne on odotetun vaisu, mutta yhtiön tehostustoimet ja myyntimixin parantuminen tukevat kannattavuutta osin odotuksiamme voimakkaammin, Aho toteaa katsauksessaan.
Markkinat ottivat Alma Median Q2-raportin vastaan melko vaisusti. Kurssi oli keskiviikkona iltapäivällä runsaan prosentin alamäessä koko heinäkuun jatkuneen reippaan nousun jälkeen. Hyvää tuli, mutta ilmeisesti odotettiin vieläkin parempaa.