Luksustuotteita ostetaan halun, ei tarpeen, johdosta. Viime vuosina luksustuotteiden toimiala on ollut kasvussa erityisesti kiinalaisten kuluttajien vaurastumisen myötä.
Sijoittajan kannalta luksustuotteiden toimiala on kiinnostava viidestä syystä:
1.Vuosien saatossa rakennettu brändituote voidaan hinnoitella ennemmin asiakkaiden maksukykyyn kuin tuotantokustannuksiin perustuen. Tämä näkyy yhtiöiden hyvänä kannattavuutena.
2. Luksustuotteiden kuluttajat voivat olla hyvinkin merkkiuskollisia. Toimialan kilpailu tuotemerkkien tunnettuudesta ja haluttavuudesta on kovaa, mutta kuluttajan löydettyä itseään miellyttävän samppanja- tai käsilaukkumerkin asiakassuhde voi olla hyvinkin pitkäaikainen ja ostokset toistuvia.
3. Yhtiöillä on kyky kasvattaa liikevaihtoaan ja tulostaan.
4. Yhtiöiden toiminta on globaalia, mikä pienentää yksittäisen markkina-alueen mahdollisten ongelmien vaikutuksia.
5. Kuluttajatuotteita myyvien yhtiöiden menestymistä voi arvioida tilinpäätöksen lukujen lisäksi omakohtaisilla havainnoilla.
Lue lisää luksustuotteiden toimialastaViisas Raha 4/2019 -lehdestä.