Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Mika Heikkilä neuvoo heikkomaineisia yhtiöitä korjaamaan ensin yhtiön taloustilanteen. Kuva: Timo Porthan

Pörssiyhtiöiden mainetutkimus: Mikä erottaa hyvä- ja huonomaineisia yhtiöitä?

Kun yksityissijoittajat arvioivat keväällä pörssiyhtiöiden mainetta, vain kuusi yhtiötä sai erinomaisen arvosanan. Hyvät asiat kumuloivat hyviä ja huonot huonoja, sanoo Mika Heikkilä.

Syyskuun viimeisenä päivänä ilmestyneessä Viisas Raha -lehdessä esiteltiin pörssiyhtiöiden mainetutkimuksen tuloksia. Yli 7 000 vastaajaa arvioi Helsingin pörssin large cap- ja mid cap -yhtiöiden mainetta kahdeksalla eri osa-alueella.

Erinomaisen arvosanan sai yhteensä kuusi yhtiötä, joista kolmanneksi sijoittunut Kone oli ainoa large cap -yhtiö, kun Neste ja Valmet jäivät niukasti erinomaisen rajasta. Mid cap -yhtiöistä kärkijoukkoon ylsivät Revenio Group, Ponsse, Qt Group, Vaisala ja Harvia.

– Kärkiyhtiöitä yhdistää globaalisuus. Kun yhtiö menestyy myös muualla, menestys ei ole vain suomalainen ilmiö, vaan kilpailukenttä on paljon suurempi, entinen salkunhoitaja Mika Heikkilä sanoo.

Taloudesta kaikki lähtee

Johdon omistukset kiinnostavat sijoittajia – ja syystä. Myös Mika Heikkilä toivoo, että yrityksillä olisi kasvollisia omistajia, jotta yrityksessä on rahasto- ja eläkeyhtiöiden lisäksi joku, joka antaa yhtiölle suunnan.

– Kasvollinen omistajuus lisää vakautta ja toivottavasti ennustettavuutta. Kaikella kunnioituksella meitä rahastosalkunhoitajia kohtaan, mehän pystymme myymään omistuksemme pois, jos päätämme niin. Likviditeetistä riippuen voi olla päivästä viikkoon, että olemme ulkona sieltä.

HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä kertoi, että on vahvasti itse mukana yhtiön omistajana. Sijoittajien silmissä yhtiöllä on vielä varsin heikko maine, vaikka syvimmästä kriisistä on jo tultu ylös.

Kasvollinen omistajuus lisää vakautta ja toivottavasti ennustettavuutta

– Ensimmäisenä HKScan voi katsoa Atriaa, joka tekee samoja tuotteita, mutta pärjää sijoittajien silmissä paremmin. Yhtiöt voivat oppia verrokeiltaan: Stora Ensoa UPM:ltä, Pihlajalinna Terveystalolta, Telia Elisalta. Niiden kannattaisi miettiä, mitä toiset tekevät eri tavalla, Heikkilä sanoo.

Heikkilän ensimmäinen neuvo häntäpään yhtiöille liittyy kuitenkin talouteen.

– Ensin tuloskehitys kuntoon. Muun pitäisi sitten korjautua pikku hiljaa. Hyvät asiat kumuloivat hyviä ja huonot huonoja, Heikkilä summaa.

Miksi työnantajakuvalla on väliä?

Koneen talousjohtajan Ilkka Haran mukaan Koneen maine syntyy jokapäiväisessä kanssakäymisessä asiakkaiden kanssa ja sen mahdollistavat koneen 60 000 työntekijää. Pörssiyhtiöiden mainetutkimuksen perusteella Koneella onkin erinomainen työnantajamaine sijoittajien keskuudessa.

Mutta miksi sijoittajan on tärkeää ajatella yhtiön työnantajamainetta? Mika Heikkilä kertoo selvittäneensä aina kun mahdollista, millainen työnantaja listautuva yritys on.

– Jos yhtiön johto kertoo tapaamisessa pelkästään positiivisia asioita, mutta mielikuva lattiatasolla ei vastaa sitä kuvaa, herää kysymys, mikä muu ei vastaa todellisuutta, Heikkilä sanoo.

Kun työntekijät voivat hyvin, yhtiöllä on paremmat edellytykset tehdä tulosta. Siksi sijoittajankin kannattaa olla kiinnostunut siitä, millainen yhtiö on työnantajana.

Lue mainetutkimuksen tulokset Viisaan Rahan numerosta 6/2021

T-Median vanhempi asiantuntija Hanna-Mari Aula, Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman sekä entinen salkunhoitaja Mika Heikkilä kertovat lehdessä, miksi maineella on väliä ja mihin yhtiöiden kannattaa nyt kiinnittää huomiota.

Etkö ole vielä jäsen? Liity jäseneksi täältä, ja pääset lukemaan Viisaan Rahan digilehden heti.

Lisää aiheesta "Tutkittua"