Lehti suomalaiselle sijoittajalle

HKScan on käynnistämässä transformaation perinteisestä lihatalosta monipuoliseksi ruokataloksi. Kuva: iStock

Pörssiyhtiöiden mainetutkimus: Kriisivuodet heijastuvat HKScanin maineeseen

HKScan ohitti pörssiyhtiöiden mainetutkimuksessa ainoastaan Stockmannin. Toimitusjohtaja Tero Hemmilä uskoo, että sijoittajien luottamuksen voittaminen vie aikaa, vaikka talous on nyt kääntynyt kasvuun.

Elintarvikeyhtiö HKScan on tullut tunnetuksi kriisiyhtiönä, ja se näyttää yhä heijastuvan yhtiön maineeseen. Suomen Osakesäästäjien, Pörssisäätiön ja T-Median pörssiyhtiöiden mainetutkimuksessa yhtiön maineen keskiarvo oli 3,07 ja yhtiön taakse jäi vain toinen kriisiyhtiö Stockmann.

Erityisesti vuosi 2018 muistetaan syvän kriisin aikana, kun ongelmat kärjistyivät edellisen toimitusjohtajan Jari Latvasen sekä hallituksen puheenjohtajan vaihtumiseen.

Yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Tero Hemmilä uskoo, että sijoittajien näkemyksiin vaikuttavat vielä muistikuvat menneistä vuosista, vaikka talous on nyt kääntynyt nousuun.

– Olemme tehneet pitkän loikan tässä kahden ja puolen vuoden aikana yhtiön taloudessa turnaround-ohjelman avulla. Uskomme että se on vankistanut sijoittajien näkemystä yhtiöstä, mutta varmasti muistikuvat historiasta ovat vielä olemassa. Kestää varmasti aikaa voittaa sijoittajat puolelleen.

HKScan onnistuu tuotteissaan ja palveluissaan

Yhtiön talous sai sijoittajilta keskiarvon 2,98. Talous on kohentunut, mutta sijoittajat eivät vielä usko yhtiön vakauteen. HKScanilla on käynnistymässä pidemmän aikavälin strateginen transformaatio perinteisestä lihatalosta monipuoliseksi ruokataloksi. 

– Transformaation toteuttamiseksi meidän pitää luoda yhtiölle nykyistäkin vahvempi taloudellinen perusta. Olemme vielä talouden vahvistamisvaiheessa, joten konkreettiset suuremmat esimerkit transformaatiosta vielä antavat odotuttaa itseään.  Kolmivuotinen turnaround alkaa olla ohi, mutta edelleen voimme sanoa, että taseemme ei vielä mahdollista ruokatalotransformaatiota siinä mittakaavassa kuin strategian tavoitteena on, Hemmilä myöntää.

Taseemme ei vielä mahdollista ruokatalotransformaatiota siinä mittakaavassa kuin strategian tavoitteena on.

Tuotteet ja palvelut saivat sijoittajilta arvosanan 3,50, ja se on ainoa osa-alue, jolla sijoittajat arvioivat yhtiön pärjäävän hyvin.

– Kuluttajien luottamus on erittäin tärkeää sille, että yhtiön liikevaihto kehittyy. Se syntyy ainoastaan tuotteiden ostamisen ja niiden haluttavuuden kautta.

Paljon vastuullisuuskysymyksiä ratkaistavana

Talouden lisäksi yksityissijoittajat pitivät heikkoina yhtiön innovatiivisuutta sekä vuorovaikutusta. Vastuullisuus, työnantajakuva, johto ja hallinto koettiin kohtalaisiksi.

– Vastuullisuustyömme viestintä ja vuorovaikutuksen rakentaminen ovat osa-alueita, jotka ovat vahvassa evoluutiovaiheessa, liittyen niin raportointiin kuin muutoinkin sijoittajaviestintään. Tämä on yksi painopisteemme vuonna 2022. Otamme IR:stä vahvemmin kiinni ja lähestymme sijoittajia aktiivisemmin kuin korona-aikana, Hemmilä kertoo.

HKScan on asettanut kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita ja tehnyt aktiivisesti työtä niiden saavuttamiseksi. Myös talouslehti Financial Times noteerasi yhtiön ilmastopäästöjen vähennyksen tänä vuonna julkaisemassaan selvityksessä. Samaan aikaan yhtiö tekee työtä esimerkiksi eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi; taustalla vaikuttavat kuitenkin vielä takavuosien eläinsuojelukohut.

– Uskon itse, että meillä on aidosti hyvä vastuullisuusohjelma. Vastuullisuusajattelussamme on keskeistä se, että se ei ole meille yksi osa-alue, vaan se on koko toiminnan perusta. Ymmärrämme sen, että yhtiön toiminnan kannattavuus lähtee siitä, että kykenemme toimimaan ympäristön kantokyvyn asettamissa rajoissa ja luomme myös vahvaa sosiaalista perustaa.

Omistukset "vähintään tyydyttävässä kunnossa"

Kertooko vastuullisuuden kohtalainen arvosana siis siitä, että nykyiset toimet eivät ole riittäviä, vai onko se vuorovaikutuksen ongelma?

– Olemme muun muassa ilmastoon liittyvissä asioissa tehneet varsin kattavaa työtä ja käytännön toimenpiteitä. Kyllä meillä on vahva perusta tälle työlle niin numeroiden kuin ohjelman valossa. Nyt on kysymys ohjelman toimeenpanosta ja viestimisestä sillä tavalla, että viesti tulee vahvasti läpi. Sijoittajatkin arvioivat yhtiöitä tässä mielessä aiempaa tiiviimmin ja syvällisemmin.

Hemmilän aloittaessa yhtiön toimitusjohtajana myös yhtiön johtoryhmä laitettiin uuteen uskoon. Toimitusjohtaja näkee, että nykyinen johto on hyvin sitoutunut transformaatioon ja myös omistukset tukevat sitoutumista.

– Olen itse vahvasti mukana omistajana. Mielestäni asia on vähintään tyydyttävässä kunnossa yhtiössä tällä hetkellä.

Pörssiyhtiöiden mainetutkimukseen osallistui toukokesäkuussa 7 251 suomalaista yli 15-vuotiasta yksityissijoittajaa. Sijoittajat arvioivat yhtiöitä viisiportaisen asteikon (15) avulla kahdeksalla eri osa-alueella.

 

Lue mainetutkimuksen tulokset Viisaan Rahan numerosta 6/2021

T-Median vanhempi asiantuntija Hanna-Mari Aula, Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman sekä entinen salkunhoitaja Mika Heikkilä kertovat lehdessä, miksi maineella on väliä ja mihin yhtiöiden kannattaa nyt kiinnittää huomiota.

Etkö ole vielä jäsen? Liity jäseneksi täältä, ja pääset lukemaan Viisaan Rahan digilehden heti.

Lisää aiheesta "Tutkittua"