Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Hiilijalanjälkilaskuri näyttää eri tuoteryhmien ilmastovaikutukset. suuruusluokat ja niiden vaikutukset omaan hiilijalanjälkeen.

Vastuullisen kuluttajan uusi apulainen - sovellus arvioi ruokaostoksien hiilijalanjäljen

Ostoksista kertyvä data hyötykäyttöön. S-ryhmä avasi ensimmäisenä Suomessa asiakkaan ruokaostoksien ympäristövaikutuksista kertovan laskurin, joka on kehitetty yhdessä Luonnonvarakeskuksen asiantuntijoiden kanssa.

S-ryhmä on avannut ostetun ruoan hiilijalanjäljen kertovan laskurin. Se toimii osana S-mobiilin Omat ostot -palvelua, ja sitä on kehitetty pitkään yhdessä Luonnonvarakeskuksen asiantuntijoiden kanssa.

– Nyt julkaistu hiilijalanjälkilaskuri on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja edelläkävijä koko maailman mitassa, sillä se kertoo tuoteryhmätasolla omaan todelliseen kulutusdataan perustuvan ostoskorin hiilijalanjäljen, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.

Rankisen mukaan ruoan ilmastovaikutuksesta kertovalle laskurille oli selvä tilaus.

– Kerroimme viime heinäkuussa aikomuksestamme avata laskuri syksyllä. Sen jälkeen olemme saaneet asiakkailtamme ja sidosryhmiltä todella paljon ilahtuneita kommentteja ja erilaisia kehitystoiveita.

Hiilijalanjälkilaskuri ei vielä huomioi yksittäisten tuotteiden ilmastovaikutuksia, koska luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa niistä ei ole vielä kattavasti saatavilla. Sen sijaan laskuri näyttää eri tuoteryhmien ilmastovaikutuksien suuruusluokat ja niiden vaikutukset omaan hiilijalanjälkeen. Laskelmissa otetaan myös huomioon ryhmän myydyimpien tuotteiden alkuperä niissä tuoteryhmissä, joissa se vaikuttaa tuotteen ilmastovaikutukseen, kuten kasvihuoneissa kasvatetuissa vihanneksissa.

– Laskuri on kuluttajaystävällinen tapa tuoda ruokakorin ilmastovaikutuksia esille ja lähelle jokaisen omaa arkea. Vaikka Lukella on vankka osaaminen ruoan ympäristövaikutusten arvioinnissa, on laskurin taustalla myös paljon pohdintaa ja uusia tapoja soveltaa Luken asiantuntemusta, tutkija Hanna Hartikainen Luonnonvarakeskuksesta toteaa.

Jatkossa kuluttajat saavat myös entistä yksityiskohtaisempaa tietoa kasviproteiinien ilmastovaikutuksista, kun ne eriytetään omaksi tuoteryhmäkseen. Lisäksi laskuriin ollaan kehittämässä mahdollisuutta asettaa itselleen ja koko ruokakunnalle hiilijalanjälkitavoitteita. Tulossa on myös kotimaisuusasteen näyttävä vertailu.

Lisää aiheesta "Oma talous"