Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Nettishoppailu on suositumpaa miesten kuin naisten keskuudessa.

Suomalaiset ostavat verkosta matkoja, muotia ja elektroniikkaa

Verkko-ostaminen laajenee nopeasti. Kaksi kolmasosaa suomalaisista tekee verkko-ostoksia muutaman kerran puolessa vuodessa tai useammin. Miehet ostavat verkosta elektroniikkaa, naiset muotia.

Kotimaiset verkkokaupat ovat ulkomaisia suositumpia, ja ostaminen on siirtynyt viimeisen vuoden aikana voimakkaasti mobiililaitteisiin.

Tiedot perustuvat hintavertailupalvelu Hintaoppaan kuluttajatutkimukseen, jonka vastaajista neljä prosenttia tekee verkko-ostoksia joka viikko, 28 prosenttia joka kuukausi ja 34 prosenttia muutaman kerran puolessa vuodessa.

Suomalaiset ostavat verkosta erityisesti matkoja ja majoitusta, muotia ja vaatteita sekä elektroniikkaa. Miehistä noin 67 prosenttia ostaa verkosta elektroniikkaa, kun taas naisten keskuudessa muoti on yleisin verkko-ostamisen kohde. Nettishoppailu on suositumpaa miesten kuin naisten keskuudessa. Alueellisesti verkosta ostaminen on aktiivisinta pääkaupunkiseudulla. 

Mobiiliostaminen kasvaa nopeasti

Hintaopas selvitti myös matkapuhelinostamista suhteessa tietokoneella tai tabletilla tehtäviin ostoksiin. Vielä vuonna 2018 Hintaoppaan suomalaiset käyttäjät tekivät 44 prosenttia verkko-ostoksistaan pöytäkoneella. Matkapuhelimella ja tabletilla tehtiin 56 prosenttia ostoksista. Vuodessa mobiiliostamisen osuus on kasvanut peräti 71 prosenttiin ja perinteisemmän pöytäkoneostamisen osuus on enää 29 prosenttia. 

Kasvu on ollut vauhdikkainta matkapuhelimen käytön kohdalla: puhelinostamisen osuus kaikesta verkko-ostamisesta on noussut vuodessa 43,7 prosentista peräti 62,4 prosenttiin. hintaopas.fi-palvelu sisältää 783 verkkokauppaa, 3 150 000 indeksoitua hintaa ja 183 000 indeksoitua tuotetta, ja pystyy sitä kautta vertailemaan erittäin kattavasti suomalaisten verkko-ostoskäyttäytymistä.

Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.
 

Lisää aiheesta "Oma talous"