Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Erityisen hyvin tinkiminen sopii 18-24 vuotiaille nuorille.

Suomalaiset eivät tykkää tinkiä? - ei koske autokauppaa

Suomalaisia ei ole perinteisesti pidetty tinkimiskulttuurin ystävinä. Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan kuitenkin 65 prosenttia suomalaisista mieluummin tinkii autokaupoilla, kun valitsee kiinteän hinnan. Jos ei halua tinkiä, se kannattaa kertoa heti.

Kamuxin teettämässä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksessa kysyttiin, kumpaa suositaan autokaupoilla: tinkimistä vai kiinteää hintaa. Vastaajista 65 prosenttia haluaa mahdollisuuden tinkiä autokaupoilla ja 20 prosenttia pitää kiinteää hintaa parempana. Loput 15 prosenttia ei ottanut kantaa aiheeseen.

– Tulos tavallaan yllättää ja toisaalta taas ei. Autokaupassa on tinkiminen ollut perinteisesti osa kaupantekokulttuuria. Autokauppaan Suomessa liittyy usein myös vaihtoauto, joten on aika luontevaa, että asiakkaan kanssa käydään keskustelua hinnasta tai tarkemmin sanoen välirahan suuruudesta. Kaupan hierominen voi olla joillekin myös viihdyttävä tapahtuma, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki sanoo.

Lähde: Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus/Kamux

– Aika paljon on julkisuudessa puhuttu esimerkiksi kiinteästä hinnasta tai kiinteästä kuukausikulusta, ja siihen peilaten tutkimustulos on hiukan yllättävä. Yllättävää oli myös se, että asiasta oltiin hyvin samaa mieltä eri ikäryhmien keskuudessa, Iiskonmäki jatkaa.

Tutkimuksen mukaan naiset ja miehet ovat täysin yksimielisiä tinkimisestä, sillä kummassakin ryhmässä tinkimismahdollisuutta pitää hyvänä 65 prosenttia vastaajista. Kaikista ikäluokista hiljattain ajokortin saaneet eli 18-24-vuotiaat ovat eniten tinkimismahdollisuuden kannalla.

– Jopa 75 prosenttia nuorimmasta autolijaikäpolvesta pitää tinkimismahdollisuutta hyvänä. Siihen varmasti vaikuttaa se, että ollaan hankkimassa ensimmäistä autoa ja käytössä on rajallinen määrä rahaa, Iiskonmäki pohtii.

Jos ei halua tinkiä, se kannattaa kertoa heti

Kaikki eivät jaksa tai halua käyttää aikaa hintakeskusteluihin.

– Jos ei tunne tinkimistä omakseen ja haluaa tehdä nopeita päätöksiä, niin se kannattaa kertoa ihan suoraan kaupantekotilanteessa, Iiskonmäki vinkkaa.

Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 28.1.-2.2.2020 Kamuxin toimeksiannosta. Online-tutkimukseen M3 Paneelissa vastasi 1 000 ajokortinomistajaa, jotka ovat iältään 1870-vuotiaita. Otos on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisää aiheesta: 

Uusien autojen tilaukset romahtivat maaliskuussa

 

Lisää aiheesta "Oma talous"