Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Piirros: Pavel Vinnik

Näin solahdat kivuttomasti takaisin arkirytmiin

Työterveyspsykologin nikseillä paluu töihin loman jälkeen sujuu vaivattomammin. 

Kesäloman loppuminen saattaa tuntua haikealta, mutta töihin tarttuminen voi olla myös tervetullut paluu arkeen.

Jos loma ehti jo loppua tai kesän viimeiset vapaapäivät häämöttävät, positiivinen suhtautuminen tekee työhön paluusta mukavampaa.

– Työnteko on meille luonteva osa elämää, ja monen kohdalla rutiineihin palaaminen tuo kaivattua rytmiä päivään. Usein lomalta tullaan tuttuun paikkaan jatkamaan samoja töitä kuin ennen lomaa. Parhaimmillaan työpaikalle ja tuttujen työkavereiden seuraan palaaminen voi tuoda paljon iloa elämään, Terveystalon työterveyspsykologi Outi Pikkuoksa sanoo.

Kesäloman aikana työmuisti nollaantuu. Siksi monia meistä voi huolestuttaa, muistaako töihin palatessa enää, mihin työt ennen lomalle lähtöä jäivät.

– Töihin palaamista helpottaa, jos tärkeät tiedot on laittanut muistiin jo ennen lomalle lähtöä. Kun kirjoittaa ylös, missä mennään, voi töihin tullessa vaivattomasti tarkistaa muistiinpanoista, mihin ennen lomaa jäi. Vaikka listojen teko olisi kesätohinassa loman alla unohtunutkin, syksyn töiden listaaminen voi auttaa pääsemään kartalle tilanteesta.

Kesälomien päätteeksi myös unirytmi on usein sekaisin. Tavanomaiseen työrytmiin pääseminen voi tuntua hankalalta, kun valoisat illat houkuttavat valvomaan myöhään.

– Loman lähestyessä loppuaan normaaliin unirytmiin kannattaa palata pikkuhiljaa. Erityisesti viimeinen tunti ennen nukkumaanmenoa on hyvä rauhoittaa, jotta uni tulee helpommin. Riittävä unen määrä riippuu ihmisestä, mutta liian lyhyet unet huomaa arjessa helposti. Keskimäärin tarvitsemme noin 7–8 tuntia unta yössä, Pikkuoksa muistuttaa.

 

Työn ei kuulu ahdistaa

Pikkuoksan mukaan hyvän loman loppuessa on vain luonnollista, että olo on hiukan haikea. Töihin palaamisen ei kuitenkaan kuulu aiheuttaa ahdistusta.

– Jos olo on loman jäljiltä palautunut ja rentoutunut, mutta töihin paluun ajatteleminenkin aiheuttaa stressiä, kannattaa pysähtyä pohtimaan, onko kaikki kunnossa. Viihdynkö työssäni? Onko työ omien arvojen mukaista, ja jääkö itsestä huolehtimiselle ja perheen kanssa oleilulle arkena riittävästi aikaa?

Aloittaminen on aina hankalaa, ja töihinkin palaaminen on muutostilanne, johon tottuminen voi viedä aikansa. Siksi itselleen on hyvä antaa aikaa sopeutua tavanomaiseen rytmiin. Pienillä teoilla arkeen siirtymisestä voi tehdä helpompaa ja hauskempaa.

 

4 niksiä sujuvaan töihin paluuseen


Päätä suhtautua myönteisesti lomalta palaamiseen. Oma asenne vaikuttaa siihen, miltä töihin tuleminen tuntuu. Töihin palaaminen muuttuu mukavammaksi, kun siihen suhtautuu myönteisesti. Kokeile listata mielessäsi kaikki työhön liittyvät hyvät asiat!

Palauta unirytmi uomiinsa ennen töiden alkamista. Jos päivärytmisi on kesälomalla kovin erilainen kuin arkena, on nukkumaanmenoaikojen tarkistus paikallaan. Rytmiä kannattaa alkaa hivuttaa kohdilleen muutamaa päivää ennen loman loppua, jotta olo on töiden alkaessa virkeämpi.

Kun palaat töihin, muista taukojen tärkeys. Loman palauttava vaikutus haihtuu herkästi jo muutamassa päivässä – siksi palautumisesta täytyy pitää huolta päivittäin. Varmista, että pidät työpäivän aikana riittävästi taukoja, joiden aikana aivot pääsevät lepäämään.

Pidä lomia pitkin vuotta. Koko vuoden rentoutumista ei kannata jättää pelkän kesäloman varaan. Jaksota lomat mahdollisuuksien mukaan niin, että voit pitää pidemmän yhtäjaksoisen loman lisäksi esimerkiksi muutaman pitkän viikonlopun vapaata. Silloin saat loman palauttavasta vaikutuksesta enemmän irti, eikä lomalle lähtöön ja töihin palaamiseen lataudu liikaa paineita.

 

Lisää aiheesta "Oma talous"