Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Miten pankkitunnistautuminen muuttuu sinun pankissasi - tai naapurin?

Viisas Raha kysyi pankeilta, mitä muutoksia uusi maksupalvelulaki tuo tullessaan? Pahviset avainlukulistat eivät jää vielä historiaan. 

Syyskuun 15.päivä astuu voimaan eurooppalainen maksupalveludirektiivi PSD2, joka edellyttää vahvaa tunnistautumista asioitaessa tietoverkon kautta esimerkiksi verkkopankissa, verkkokaupassa, pankkitunnuksilla käytettävissä julkisissa palveluissa tai kaupan maksupäätteellä.

Mikään ei kuitenkaan muutu yhdessä yössä ja finanssivalvonta on antanut toimijoille aikaa muutoksien toteuttamiseen. Näin pyritään turvaamaan verkkokaupan korttimaksamisen jatkuvuus häiriöittä ja halutaan välttää kohtuuttoman haitan aiheutumista kuluttajille.

Vahvassa tunnistautumisessa käytetään vähintään kahta kolmesta toisistaan riippumattomasta vaihtoehdosta:

  1. tieto eli jokin, mitä vain maksupalvelun käyttäjä tietää (esimerkiksi pin-koodi, salasana) 
  2. hallussapito eli jokin, mitä vain maksupalvelun käyttäjällä on hallussaan (esimerkiksi matkapuhelin, tunnuslukulaite)
  3.  maksupalvelun käyttäjän yksilöivä ominaisuus (esimerkiksi sormenjälki, kasvokartasto).

Avainlukulistaa tarvitaan yhä

Kaikissa Viisaan Rahan kyselyyn vastanneisssa pankeissa käyttäjätunnuksen ja salasanan rinnalla käytetään edelleen painettuja avainlukulistoja ja niiden käyttö jatkuu useimmissa tulevaisuudessakin.

Käyttäjätunnuksen salasanan ja availukulistan antaman numeron rinnalla käytettävä lisävahvistus tekstiviestillä on jo käytössä tai tulossa kyselyn mukaan liki kaikkiin pankkeihin. 

Kaikilla kyselyyn vastanneillä pankeilla on jo käytössä omalle laitteelle asennettava tunnuslukusovellus.

Pankit voivat myös antaa maksutta käyttöön erilliset tunnuslukulaitteet niille asiakkaille, jotka eivät voi vastaanottaa tekstiviestejä. Laitteet ovat jo käytössä Nordeassa ja Danske Bankissa. 

 

Katso pankkien vastaukset:

OsuuspankkiNordea Danske BankSäästöpankki Aktia

HandelsbankenS-Pankki POP Pankki Ålandsbanken Oma Säästöpankki

 

 

Osuuspankki 

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?

– Mobiilipalveluihimme OP-mobiiliin ja OP-yritysmobiiliin voi tunnistautua Mobiiliavaimella. Verkkopalveluumme osoitteessa op.fi kirjaudutaan edelleen käyttäjätunnuksella, salasanalla ja avainlukulistalla, mutta sen lisäksi kirjautuminen ja maksaminen vahvistetaan tarvittaessa tekstiviestillä. Mobiiliavaimella kirjautuminen tulee op.fi-palveluun myöhemmin, OP:n pankkitoiminnan henkilöasiakkaista vastaava johtaja Sari Heinonen vastaa.

– Julkisiin palveluihin ja muihin OP:n ulkopuolisiin palveluihin, kuten esimerkiki Kela, Verohallinto, Veikkaus tunnistautumiseen ei tule muutoksia, vaan niihin tunnistaudutaan edelleen avainlukulistan, käyttäjätunnuksen ja salasanan yhdistelmällä. Myös näihin palveluihin tulee Mobiiliavaimella tunnistautuminen mahdolliseksi myöhemmin.

Koska muutokset tapahtuvat?
– Muutoksia on jo tapahtunut. Esimerkiksi OP-mobiiliin ja OP-yritysmobiiliin kirjautuminen on muuttunut. Tulevina viikkoina muutoksia tapahtuu vaiheittain. Osassa korttimaksuja otetaan Mobiiliavain avainlukulistalla tunnistautumisen rinnalle, lisävahvistusnumeron ilmoittaminen muuttuu ja lukuisiin op.fi-sovelluksiin tunnistautuminen muuttuu siten, että avainlukulistalla kirjautumista täydennetään tekstiviestillä. Tavoite on, että palvelut saataisiin muutettua siihen mennessä, kun maksupalvelulain vaatimukset astuvat täysimääräisesti voimaan 14.9.2019. Muutoksia kuitenkin tapahtuu sen jälkeenkin – esimerkiksi Mobiiliavain tuodaan toiseksi tunnistusmenetelmäksi op.fi:hin.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?
– Eivät jää. OP tulee hyödyntämään avainlukulistaa myös jatkossa yhtenä turvallisuutta lisäävänä tekijänä muiden menetelmien rinnalla. Lisäksi tunnuslukuja tarvitaan edelleen julkisiin palveluihin kirjautumiseen.

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan? 
– Mikäli asiakas ei omista älypuhelinta, mutta voi vastaanottaa tekstiviestejä, voi hän edelleen käyttää op.fi-verkkopalvelua pankkitunnuksilla ja tunnuslukulistalla. Mikäli asiakkaalla ei ole lainkaan matkapuhelinta, voi hän asioida konttorissa ja puhelinpalvelussa. Maksupalveluista hän voi käyttää suoramaksua, maksupalvelua ja puhelinpalvelua.

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Osuuspankeissa on pidetty ja pidetään edelleen asiakastilaisuuksia digitaalisten palveluiden käytön opastamiseksi. Asiakas voi tiedustella tilaisuuksia omasta pankistaan. Osuuspankista voi varata ajan myös henkilökohtaiseen digiopastukseen. Suurin osa tehtävästä opastuksesta tapahtuu kuitenkin muiden asioiden ohessa. Myös puhelinpalvelu ja chat auttavat asiakkaita.

Lisätietoja

 

Nordea 

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?
– Käytössä on tunnuslukusovellus, tunnuslukulaite ja puhuva tunnuslukulaite. Isompikokoinen, puhuva tunnuslukulaite on kehitetty erityisesti näkövammaisten tarpeisiin, Riikka Taivassalo Nordean viestinnästä vastaa.

Koska muutokset tapahtuvat?
– Nordean asiakkaille ei tapahdu syyskuun puolivälissä ”yhden yön” aikana mitään täydellistä stoppia vanhoille menetelmille vaan muutos tulee näkymään asteittain, jotta voimme taata riittävän tuen asiakkaille uusiin menetelmiin siirtymiseksi.  Nordeassa näiden uusien välineiden käyttö on ollut mahdollista jo muutaman vuoden ajan ja tunnuslukusovellus sekä tunnuslukulaite ovat jo yli miljoonan asiakkaan käytössä.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?
– On hyvä muistaa, että aiemmin käytössä olleet vanhat tunnuslukukortit ovat olleet käytössä jo 80-luvulta lähtien. Ne ovat toimineet hyvin, mutta luonnollisesti tekniikka on 40 vuodessa kehittynyt ja tarvitaan uusia modernimpia ja turvallisempia menetelmiä. Tämähän koskee kaikkia pankkeja. Loppuvuoden aikana tulemme opastamaan loputkin asiakkaamme uusien tunnistautumismenetelmien käyttäjiksi ja paperisten tunnuslukukorttien käyttö loppuu.

Miten toimivat ne henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan?
– Jos ei vielä omista tai halua käyttää älylaitetta, niin asiakkaalle on tarjolla maksuton tunnuslukulaite, jota on helppo kuljettaa mukana sekä siitä tehty isompi (puhuva) versio erityisesti näkövammaisten tarpeeseen.

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Asiakaspalvelumme neuvoo myös tunnistamiseen ja tunnistautumisvälineisiin liittyvissä kysymyksissä ympäri vuorokauden.
Nordea on jo vuosia tarjonnut niin sanottua digineuvontaa konttoreissaan ja auttanut asiakkaitaan niin tunnistautumisen muutoksissa kuin muidenkin digitaalisten pankkipalveluiden käyttöönotossa. Olemme vuosittain järjestäneet yli 500 erillistilaisuutta kirjastoissa, palvelutaloissa, kyläkouluilla sekä kaupunkien palvelupisteissä. Niiden kautta olemme kohdanneet ympäri Suomen yli kymmenen tuhatta senioriasiakasta.

Lisätietoja

 

Danske Bank

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?
– Jatkossa asiakkaamme voivat käyttää tunnistautumiseen Danske-ID -sovellusta. Se on älypuhelinsovellus, joka toimii sekä puhelimissa että tableteilla. Danske ID ei korvaa mobiilipankkia, vaan ainoastaan turvalukukortin. Turvalukukorttia ei kuitenkaan kannata vielä hävittää, sillä sitä tarvitsee vielä joissakin tilanteissa. Tiedotamme asiasta lisää myöhemmin, lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen Danske Bankin tiedotuksesta vastaa.

– Huomioimme ikäihmiset ja he, keillä ei ole älypuhelinta, tunnuslukulaitteella. Se on täysin ilmainen asiakkaillemme. Tunnuslukulaite on kevyt ja helppo pitää mukana, eikä siinä ole kuin yksi nappi. Emme käytä alkuvaiheessa puhelinnumeroa tunnistetietona. Myöhemmässä vaiheessa numeroa voidaan käyttää osana tunnistusta. 

– Ratkaisujamme on testattu jo muissa maissa ja ne on todettu toimiviksi. Danske ID -sovelluksen tai tunnuslukulaitteen käyttö on kätevää ja turvallista. Emme usko, että asiakkaamme tulevat kaipaamaan tunnuslukulistoja enää sen jälkeen, kun uudet ratkaisut ovat otettu käyttöön.

Koska muutokset tapahtuvat?
– Muutokset ovat jo tapahtuneet, sillä olemme lanseeranneet sekä Danske-ID -tunnistussovelluksen että Uuden mobiilipankin. Olemme kannustaneet asiakkaitamme näiden käyttöönottoon, ja tällä hetkellä uudet ratkaisumme ovat jo yli 400 000 asiakkaallamme käytössä. Palaute on ollut hyvää.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?
– Tunnuslukulistat jäävät jossakin vaiheessa pois kokonaan, mutta ainakin vielä tämän vuoden loppuun kannattaa säilyttää tunnuslukulista tallessa, koska sitä tarvitaan vielä muutamissa tilanteissa.

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan? 
– Olemme kuitenkin huomioineet heidät, joilla ei ole älylaitetta käytössään, tunnuslukulaitteella. Se on kevyt ja kätevä kantaa mukana. 

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Meillä on tarjota asiantuntevaa asiakaspalvelua kaikille asiakkaillemme. Puhelinasiakaspalvelu ja ja chat-toiminto ovat esimerkkejä siitä, miten vastauksia omiin kysymyksiin saa nopeasti ja vaivatta. Näkövammaisia ajatellen Danske-ID -sovellus on suunniteltu niin, että se toimii tarvittaessa myös äänitoiminnolla.

Lisätietoja

 

Säästöpankki

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?
– Meillä on käytössä älypuhelimilla toimiva tunnistussovellus, joka on ollut tarjolla Säästöpankkien
asiakkaille keväästä 2018 alkaen. Lisäksi käytössä on avaintunnuskortti, jota täydennämme tekstiviestillä. Todennäköisesti tulevaisuudessa on tulossa tunnuslukulaite asiakkaille, joilla ei ole käytössä älypuhelinta, liiketoimintajohtaja Kai Koskela kertoo.

Koska muutokset tapahtuvat?
– Tekstiviesti tulee osaksi avaintunnuskortilla tapahtuvaa maksujen vahvistusta lähikuukausien aikana. Tunnuslukulaite tulee tarjolle hyvin todennäköisesti ensi vuoden aikana.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?
– Avaintunnuskorteista tullaan todennäköisesti luopumaan kaikissa pankeissa. Aikataulu on vielä auki ja riippuu osin myös viranomaisten linjauksista.

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan?
– Jos asiakkaalla on matkapuhelin, hän voi käyttää toistaiseksi avaintunnuskorttia. Tunnuslukulaite tulee
aikanaan vastaamaan juuri tällaisten asiakkaiden tarpeisiin.

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Säästöpankkiryhmällä on kattava, noin 130 konttorin verkosto, jossa kaikkia asiakkaita opastetaan
sopivat asiointitavan valinnassa ja palvelujen käytössä. Lisäksi opastusta tarjotaan verkon kautta muun muassa
käyttöopasvideoiden avulla sekä puhelinpalvelussa, joka on avoinna arkisin klo 8-22. Tarvittaessa voimme
järjestää paikallisesti erillisiä opastustilaisuuksia eri kohderyhmille, kuten ikäihmisille.

Lisätietoja

 

Aktia

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?

– Asiakkaamme voivat myös 14.9. jälkeen kirjautua pankkitunnuksia vaativiin palveluihin normaalisti käyttäjätunnuksen, salasanan sekä avainlukukortin avulla. Tiettyjen Aktian verkkopankissa tehtävien maksujen vahvistamisessa otetaan käyttöön tämän vuoden aikana tekstiviestitse lähetettävä SMS-vahvistus, viestintäpäällikkö Elli Antikainen vastaa.

– Päivittäisten pankkiasioiden hoitaminen ja PSD2-sääntelyn mukainen turvallinen maksaminen onnistuu helpoiten jo nyt Aktia Mobiipankissa, jossa maksaminen ja tilisiirrot onnistuvat ilman avainlukukorttia. Aktia Mobiilipankissa vahvistaminen tapahtuu vahvan tunnistautumisen mukaan sormenjäljellä tai PIN-koodilla.

– PSD2:n myötä kortilla maksaessa asiakkaita tullaan ohjaamaan kauppiaiden palveluista entistä useammin korttimaksujen tunnistautumiseen. Verkossa kortilla maksettaessa vahva tunnistautuminen onnistuu kätevästi Wallet -sovelluksen Wallet-varmenteella. Verkossa kortilla maksaessa varmennuksen voi tehdä myös käyttäjätunnuksen, salasanan sekä avainlukukortin avulla.  

– Tulemme laajentamaan myöhemmin mobiilipankkimme ominaisuuksia niin, että verkkopankkiin kirjautuminen ja maksujen vahvistus voidaan tehdä mobiilipankin kautta.

Koska muutokset tapahtuvat?

– Verkkomaksujen SMS-vahvistus otetaan portaittain käyttöön alkaen loppuvuodesta 2019. Muuten kaikki jo nyt käytössä olevat tunnistautumisvaihtoehdot pysyvät käytössä.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?

– Mikään aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista ei jää pois tällä erää. 

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan? 

– Tunnistautumiseen ei tarvita älypuhelinta, mutta tekstiviestejä vastaanottava kännykkä tarvitaan kun SMS-vahvistus otetaan käyttöön. Siksi selvitämmekin parhaillaan myös muita asiakkaiden kannalta toimivia vaihtoehtoja. 

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Tunnistautumisen osalta muutokset ovat tällä erää pieniä, joten käytössä ovat Aktian normaalit apukanavat. 
Apua palveluidemme käyttöön saa helpoiten apuvideoista, jotka löytyvät Aktian verkkosivulta. Toinen vaihtoehto on ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, joka palvelee arkisin klo 8-20 välillä. Myös ajanvarauksella tehdyn konttorikäynnin yhteyteen voi pyytää palveluopastusta, mutta tästä kannattaa mainita ennakkoon ajanvarausta tehtäessä.

Lisätietoja

 

Handelsbanken

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?
– Meillä on käytössä Vahvista-sovellus sekä avaintunnuskortti ja lisävahvistaminen tekstiviestillä, viestintäjohtaja Pirjetta Soikkeli vastaa.

Koska muutokset tapahtuvat?
– Vahvista-sovellus on kaikkien älypuhelinta käyttävien asiakkaiden, myös yritysasiakkaiden, käytettävissä jo nyt. Myös paperisen avaintunnuskortin käyttö jatkuu 14.9. jälkeen. Avaintunnuskortilla tehtävää maksamista tullaan vahvistamaan tekstiviestipohjaisella lisävahvistuksella. Tämän käyttöönotosta kerrotaan lisää myöhemmin.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?
– Avaintunnuskortit, eli paperiset tunnusluvut, jäävät historiaan jossain vaiheessa. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että asiakkaamme oppivat käyttämään uusia tunnistusvälineitä.

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan? 
– Handelsbankenilla on useampia konttoreita, missä asiakkaat voivat maksaa laskuja. Tarjoamme myös laskunmaksua suoramaksulla. Tunnistamisen lisävahvistaminen vaatii aina joko kännykän tai älypuhelimen käyttöä. Selvitämme myös muita vaihtoehtoa asiakkaille, jotka eivät käytä minkäänlaista matkapuhelinta.

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Konttorimme ja puhelinpalvelumme auttavat asiakkaitamme kaikkien verkkopalveluiden käytössä.

Lisätietoja

 

S-Pankki

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?
– Meillä on käytössä tunnistautuminen S-mobiili-sovelluksella, joko sormenjäljellä tai asiakkaan itse valitsemalla
tunnusluvulla tai Face ID:n avulla. Tunnistautumiseen onnistuu myös käyttäjätunnuksen, salasanan ja tunnuslukutaulukon avulla. Tunnuslukutaulukon lisävahvistukseksi on tulossa tekstiviesti, digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg vastaa.

Koska muutokset tapahtuvat?
– Molemmat yllämainitut tunnistamisen tavat ovat jo käytössä. Muita muutoksia ei ole tulossa kuin
tunnuslukutaulukon lisävahvistukseksi tekstiviesti viimeistään keväällä 2020.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?
– Emme luovu mistään tällä hetkellä käytössä olevasta tunnistamisen keinosta.

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan?
– Meillä on kattava palveluverkosto henkilökohtaista palvelua tarvitseville ja laskujen maksu onnistuu tarvittaessa myös maksupalvelukuoren avulla.

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Tarjoamme henkilökohtaista neuvontaa  asiakkaille puhelinpalvelussa ja asiakaspalvelupisteissä, joita on noin 80 ympäri Suomen valikoiduissa Prismoissa, Sokoksissa sekä S-marketeissa. Osuuskaupoissa on lisäksi käytössä palveluneuvoja-konsepti, jossa neuvojat kiertävät toimipaikoissa – myös pienemmillä paikkakunnilla – neuvomassa asiakkaita.
– Tulemme lisäämään verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan ohjeita ja opastusvideoita uusista menetelmistä tunnistautua. Asiakkailla on lisäksi tarjolla verkkopankin demoversio tutustumista varten. Säilytämme käytössä pistekirjoitetun tunnuslukutaulukon, joka itsessään täyttää sääntelyn vaateet kopioimattomuudesta.

Lisätietoja 

 

POP Pankki

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?
– POP Pankin ensisijainen vahvan tunnistautumisen menetelmä on POP Avain -tunnuslukusovellus. Sitä voi käyttää verkkopankkiin ja POP Mobiiliin tunnistautumisen lisäksi myös viranomaispalveluihin kirjautumiseen. Avaimen rinnalle tulee vahvan tunnistamisen edellytykset täyttävä vaihtoehtoinen tunnistautumismenetelmä niille käyttäjille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää älypuhelinta. Vaihtoehtoisen tunnistautumismenetelmän käyttöönottoon asti tunnuslukukortin ja käyttäjätunnuksen yhdistelmä säilyy toiminnassa normaalisti, POP Pankista kerrotaan.

Koska muutokset tapahtuvat?
– POP Avain on ollut asiakkaidemme käytössä jo pitkään. Vaihtoehtoisesta tunnistautumismenetelmästä, sen aikataulusta ja yksityiskohdista tiedotetaan myöhemmin. Siihen asti tunnuslukukortti säilyy toiminnassa normaalisti. Kenenkään
pankkipalvelut eivät katkea äkisti direktiivin voimaantulon takia.

Mistä aiemmin käytössä olleista tunnistautumistavoista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?
– Tunnuslukukortti säilyy käytössä toistaiseksi. Myöhemmin vaihtoehtoisen tunnistautumismenetelmän käyttöönoton jälkeen tulemme arvioimaan uudelleen, mitkä tunnistautusmenetelmät jäävät käyttöön. Kaikista mahdollisista muutoksista tiedotetaan asiakkaille hyvissä ajoin.

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan?
– Tunnuslukukortin rinnalle tullaan tuomaan vaihtoehtoinen tunnistautumismenetelmä niille käyttäjille, joilla
ei ole mahdollisuutta käyttää älypuhelinta. Vaihtoehtoisen tunnistautumismenetelmän yksityiskohdista tiedotetaan myöhemmin.

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?
– Pankin konttorit ovat valmiita auttamaan asiakkaitamme tunnistautumiseen liittyvissä ongelmissa. Verkkosivuilta ja konttoreista on saatavilla esitteitä ja ohjeita palvelujen käyttöönottoon. Joissakin konttoreissa järjestetään myös uusien palvelujen esittely- ja opastustilaisuuksia. Näitä kannattaa kysyä omasta pankista. Lisäksi tarjoamme kautta Suomen apua ja ohjeita verkkosivuillamme, sosiaalisenmedian kanavissa ja sähköpostitse osoitteessa popmobiili@poppankki.fi.

Lisätietoja

 

Ålandsbanken

 

Mitä tunnistautumistapoja asiakkaanne voivat jatkossa käyttää?

– Meillä on käytössä sähköinen tunnistautumismenetelmämme e-id sekä tunnuslukutaulukko ja myöhemmin tunnuslukutaulukko lisävarmenteella. Yksityiskohtaista tietoa tästä on tulossa myöhemmin. Lisäksi tietenkin perinteinen tunnistautuminen esimerkiksi passilla konttorissa, asiakaspalvelun osastojohtaja Maud Johans vastaa.

Koska muutokset tapahtuvat?

– Sähköinen e-id on jo käytössä ja tunnuslukutaulukon rinnalle otettavasta lisävarmenteesta tiedotamme myöhemmin.

Mistä aiemmin käytössä olleista luovutaan, esimerkiksi jäävätkö tunnusluvut pois kokonaan?

– Emme tässä vaiheessa ole luopumassa tunnusluvuista, mutta suosittelemme etusijassa e-ID:n käyttöä.

Miten toimivat henkilöt, joilla ei ole älypuhelinta tai kännykkää lainkaan?

– Mikäli kyseisillä henkilöillä on pankkimme digitaaliset palvelut, suosittelemme heitä ottamaan yhteyttä lähimpään konttoriin, jotta voimme keskustella, miten voimme auttaa heitä. Monet laskut voidaan esimerkiksi vaihtaa automaattisesti hyväksyttäviksi e-laskuiksi, jolloin ei tarvitse kantaa huolta laskun maksamisesta samalla tavoin kuin paperilaskujen kanssa. Perinteisten paperilaskujen maksaminen onnistuu konttoreissamme ja henkilökohtaisen palvelun tarjoaminen on meille kunnian asia. Konttoreissamme voi siis edelleenkin hoitaa raha-asiansa, mikäli digitaaliset ratkaisut eivät tunnu itselleen oikealta.

Minkälaista tukea ja opastusta on tarjolla erityisryhmille, kuten ikäihmisille?

– Tarjoamme henkilökohtaista palvelua ja meille kaikki asiakkaamme ovat tärkeitä. Asiakaspalvelumme opastaa asiantuntevasti erilaisia asiakkaita usein kädestä pitäen puhelimen välityksellä. Osissa konttoreissamme on asiakaspäätteitä ja opastamme mielellään niiden käytössä. Tapaamme paljon asiakkaita kasvotusten eri tilanteissa ja pyrimme aina tukemaan ja opastamaan asiakkaitamme, asiakkaiden omien tarpeiden mukaisesti.

Lisätietoja

 

Oma Säästöpankki

– Avaintunnuslukulistojen käyttö jatkuu OmaSp:ssä myös sen jälkeen, kun uusi maksupalvelulaki tulee voimaan syyskuussa. Lisävahvistukseksi taulukon rinnalle tulee tuttu ja turvallinen tunnuslukulistaa varmentava tekstiviestikäytäntö. Ajankohta tekstiviestivarmenteen käyttöönotolle vahvistuu myöhemmin ja kerromme siitä erikseen, pankista kerrotaan.

– Käytämme OmaSp:n tunnistautumiseen verkkopankissa, OmaMobiilissa ja verkkomaksuissa maksujen vahvistamisessa edelleen kaikkia kolmea muotoa: pankkitunnukset (käyttäjätunnus, salasana ja avaintunnuskortti), OmaVahvistus –sovellus ja mobiilivarmenne. Älypuhelin ei siis ole välttämätön pankkiasioiden hoitamiseen OmaSp:ssä.

Lisätietoja

 


 

 

 


 

 

 

 

 


 

Lisää aiheesta "Oma talous"