Lehti suomalaiselle sijoittajalle

 FINE antaa yleisluonteisia ohjeita sekä selvittää ja estää orastavia riitoja.

Kaipaatko henkilökohtaista apua vakuutus- ja pankkiasioissa – FINE auttaa

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE tarjoaa ongelmatapauksissa maksutonta henkilökohtaista neuvontaa kuluttajille. Viime vuonna yli 800 yhteydenoton syynä oli se, ettei asiakas saanut pankista tai vakuutusyhtiöstä ketään kiinni tai löytänyt edes yhteystietoja.

Viime vuonna FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvosta kysyttiin apua ongelmiin 8 400 kertaa. Yhteydenottojen kokonaismäärä kasvoi lähes 10 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Eniten yhteydenottoja tuli vakuutusasioissa, joita oli 5600. Pankkiasioissa yhteydenottojen määrä oli 2200 ja sijoitusasioissa 600.

– Henkilökohtaisen neuvonnan tarve on korostunut palveluissamme jo usean vuoden ajan. Vaikka monet finanssiasiat hoituvatkin helpoiten sähköisesti, halutaan ongelmatilanteissa jutella ihmisen, ei automaatin tai robotin kanssa. Puhelimitse pulmatilanteet selviävät myös nopeasti, FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.

Syksyllä avatun FINE:n chat-palvelun kautta tuli yli 600 yhteydenottoa, joista moni jatkui puhelinneuvonnassa.

Reunanen toteaa, että vaikka alalla on panostettu puhelinpalveluihin digitalisaation rinnalla on yhteystietojen löytämisessä ja odotusajoissa edelleen ongelmia.

– Yli 800 soiton syynä oli se, ettei asiakas saanut pankista tai vakuutusyhtiöstä ketään kiinni tai löytänyt edes pankin tai vakuutusyhtiön puhelinnumeroa, johon ongelmatilanteessa soittaa, Reunanen jatkaa.

FINE:n toiminta painottuu neuvontaan ja vain noin 10 prosenttia kaikista tapauksista on asiakkaiden ja palveluntarjoajien välisten riitojen ratkaisua.

– Neuvontamme antaa yleisluonteisia ohjeita sekä selvittää ja estää orastavia riitoja. Asiointi kanssamme on asiakkaille ilmaista. Meihin voi olla yhteydessä esimerkiksi vakuutusten korvauspäätöksiin liittyvissä kysymyksissä. Vastaamme myös kysymyksiin pankki- ja sijoitusasioissa, jotka liittyvät esimerkiksi maksukorttien väärinkäyttöön, luottoasioihin, erimielisyyksiin pankkiasioiden hoidossa, sijoitusneuvonnan laadusta tai kaupankäynnin ongelmista, Reunanen sanoo.

 

 

FINE:n neuvonta palvelee

Puhelinneuvonta palvelee maanantaista torstaihin, klo 10–16 p. 09 6850 120

Puhelinneuvonta on asiakkaalle maksutonta. Soittaminen ja jonotus maksaa lankapuhelimesta paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm).

Voit ottaa yhteyttä myös kirjeellä, lomakkeella tai sähköpostilla. Lisätietoja

Lisää aiheesta "Oma talous"