Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Vanhallakin autolla voi ajaa fiksusti. Kaiken A ja O on ennakointi.

Aloita ilmastotalkoot oman auton ratissa

Ajotyylin muuttaminen vähentää päästöjä ja rahanmenoa. Autoliiton videolta löytyy hyvät vinkit taloudellisempaan kurvailuun.

Suomalainen ajaa keskimäärin yli 12 vuoden ikäisellä autolla, jonka arvo on alle 4000 euroa. Vanhalla autolla ajaminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö voisi kantaa korttaan kekoon päästöjen vähentämiseksi. 

– Yhtä oikotietä polttoainepihiksi kuljettajaksi ei ole vaan autonkäytön ja ajamisen taloudellisuus koostuvat useista palikoista, joista voi valita itselleen sopivimmat. Mitä useamman palikan valitsee, sitä taloudellisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi kuljettajaksi on mahdollisuus kehittyä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Autoliitto on tehnyt taloudelliseen ajamisen ja ekologiseen autonkäyttön opasvideon, jonka opeilla jokainen voi hioa omia taitojaan.

– Kaiken A ja O on ennakointi. Punaisiin valoihin ei kannata kiirehtiä seisomaan, vaan nostaa jalka ajoissa kaasulta ja antaa auton rullata moottorijarrutuksella eteenpäin. Tuolloin polttoainetta ei kulu lainkaan, Vesalainen vinkkaa.

– Liikkeellelähdöissä hetkellinen polttoaineen kulutus on aina hyvin suuri, joten pysähdyksiä ja niistä seuraavia liikkeellelähtöjä kannattaa välttää. Jos punaisiin joutuu kuitenkin pysähtymään, ei autoa kannata koko ajan siirrellä muutamaa kymmentä senttiä kerrallaan eteenpäin, vaan odottaa paikallaan valojen vaihtumista.

Maltillinen ajotapa tuo säästöä maantiellä

– Liian lähellä ajettaessa joudutaan vähän väliä jarruttamaan ja kaasuttamaan. Turvaväli tekee ajamisesta turvallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa. Ajonopeuden nosto vaikuttaa suoraan polttoaineenkulutukseen. Pitää siis miettiä kannattaako ohittelu ja nopeuden nosto, vai olisiko viisaampaa jäädä ajamaan hyvällä turvavälillä ajoneuvovirran nopeuden tahtiin.

Mäkisellä tiellä voi moottorijarrutuksella kerätä nollapäästökilometrejä.

– Nostamalla jalan pois kaasulta hieman ennen mäen lakipistettä saa alamäessä pitkän nollakulutusjakson.

Autoa ei myöskään kannata käyttää varastona, koska ylimääräinen kuorma lisää kulutusta. Esimerkiksi auton katolla oleva suksiboxi lisää bensan kulutusta 1-1,5 litraa sadalla kilometrillä.

Myös auton ylläpidolla on vaikutusta päästöihin. Ajallaan tehdyt huollot, oikeat ohjauskulmat ja sopivat rengaspaineet ovat ekologisen autonkäytön kulmakiviä.

– Säästöä saa aikaan myös suunnittelulla, esimerkiksi yhdistelemällä eri asioiden hoitoa samalle ajomatkalle.

Autoliiton opasvideo ”Taloudellinen ajaminen ja ekologinen autonkäyttö” (kesto 7:52)

 

 

Lisää aiheesta "Oma talous"