Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Avoin kirje tuoreelle valtiovarainministerille ja opetusministerille

Pitkän vaalikevään ja raskaiden hallitusneuvotteluiden jälkeen saamme onnitella koko Osakesäästäjien yhteisön puolesta uutta hallitusta ja sen tuoreita ministereitä. Erityisesti haluamme muistaa meidän toimintamme kannalta tärkeimpiä ministereitä; valtionvarainministeri Mika Lintilää ja opetusministeri Li Anderssonia.

Meillä on paljon yhteisiä tavoitteita 1 300 000 suomalaisen yksityissijoittajan aseman parantamisessa ja suomalaisten talousosaamisen kehittämisessä.

Luotamme valtiovarainministeri Mika Lintilän haluun luoda myös suomalaisille kotitalouksille houkutteleva säästämisympäristö. Entisenä elinkeinoministerinä Lintilä ymmärtää suomalaisten sijoittajien tärkeyden niin rahoitusmarkkinoiden toiminnan kuin myös kotimaisen omistajuuden kannalta. Olemme valmiit auttamaan häntä Osakesäästötilin jatkokehittelyssä ja kehittämään sijoittamisen verotusta oikeudenmukaisempaan suuntaa.

Tulemme esittelemään ministeri Lintilälle puheenjohtajamme, Timo Rothoviuksen esittämän kolmen prosentin osinkoveromallin. Malli on kaikin puolin erinomainen, koska se lisää oikeudenmukaisesti valtion verotuloja ja samalla kannustaa yksityishenkilöitä säästämään ja sijoittamaan.

Säästämisasteen nostaminen edellyttää, että kaikilla kansalaisilla on oikeus ja mahdollisuus kehittää osaamistaan säästämiseen liittyvissä aisoissa. Etenkin nuorten talousosaaminen on suomalaisten kotitalouksien taloudellinen pohja. Velkakierteet, sosiaaliset ongelmat ja syrjäytyminen löytävät helposti pohjansa taloudellisista ongelmista. Vaikka raha ei tuo onnea, ehkäisee taloudellinen tasapaino sosiaalisia ongelmia. Täten yksi ydintavoitteistamme onkin talousosaamisen lisääminen.

Talousopetus on kokonaisuudessaan opetusministeriön alaisuudessa ja uskomme, että myös opetusministeri Li Andersson haluaa antaa tasavertaiset lähtökohdat kaikille suomalaisille oman talouden hallintaan. Me toivommekin, että kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet saada riippumatonta ja käytännönläheistä koulutusta oman talouden hallinnan, säästämisen ja sijoittamisen osa-alueilla.

Me Osakesäästäjissä olemme 1 300 000 suomalaisen yksityissijoittajan edunvalvoja. Me ajamme suomalaisten kotitalouksien vaurastumista ja taloudellista hyvinvointia. Meidän mielestämme jokaisella on oikeus vaurastua ja tätä tavoitetta kohti me työskentelemme kiivaasti.

Tuomo Katajamäki

Toni Pakarinen
Viestintävastaava

Tuomo Katajamäki

Osakesäästäjien toimitusjohtaja

Lisää aiheesta "Näkökulma"

Nuorten talouslukutaito ja sijoittaminen ei ole vain Suomen juttu

Katja Flittner

Kirjoittaja on Nuorten Osakesäästäjien aktiivi, joka työskentelee lakimiehenä Lexia Asianajotoimisto Oy:ssä.

16.7.2019

Tekninen analyysi osoittaa: kurssilaskulle on vielä tilaa

Tomi Salo

Kirjoittaja on Suomen Osakesäästäjien hallituksen jäsen ja pitkäaikainen sijoittaja.

5.6.2019

Osinkoansat mietityttää

Svenne Holmström

Kirjoittaja toimii Suomen Osakesäästäjien koulutusvastaavana sekä yrittäjänä ja sijoitusvalmentajana.

24.5.2019

Suomen pörssistä löytyy tällä hetkellä minun mielestäni ainakin 20 osinkoansaa.

Edessä on hankalat hallitusneuvottelut – vihervasemmiston kompromissivalmius joutuu testiin

Kimmo Kallonen

Toimituspäällikkö, Viisas Raha-lehti