Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Koronapandemian alkuvaiheessa toimitusketjussa Kiinasta oli 2–4 viikon toimitusviive. Kuva: Tokmanni.

Tokmanni hyötyi "stay-at-home" keväästä

Halpaketjun tuotteet kävivät kaupaksi kotona ja mökillä aikaansa viettäville kuluttajille. Tokmanni selätti toimitusketjujen ongelmat ja teki vertailukelpoista liikevoittoa 18,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Tokmannin liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 19,2 prosenttia vuotta aikaisemmasta ja oli 286,0 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 17,5 prosenttia. 

Vertailukelpoinen myyntikate nousi 98,6 miljoonaan euroon 84,5 miljoonasta eurosta.

Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali jäi 34,5 prosenttiin. Viime vuoden vertailujaksolla se oli 35,2 prosenttia.

Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi vertailujakson 18,7 miljoonasta eurosta 30,6 miljoonaan.

Osakekohtainen tulos nousi 0,38 euroon 0,21 eurosta.

Tammi-kesäkuussa liikevaihto kasvoi vertailujaksosta 13,3 prosenttia ollen 484,9 miljoonaa euroa. Vertailukelpoista liikevoittoa syntyi 30,9 miljoonaa euroa, mikä on 87,0 prosenttia enemmäin kuin viime vuoden vertailujaksolla.

Alkuvuoden aikana osakekohtainen tulos nousi 0,34 euroon vertailujakson 0,14 eurosta.

Keskiostoksien määrä kasvoi

Koronarajoituksien tultua voimaan pienenivät Tokmannin asiakasvirrat, mutta keskiostoksen määrä kasvoi.

Huhtikuusta eteenpäin tilanne alkoi kuitenkin palautua nopeassa rytmissä ja tällä hetkellä ostokäyttäytyminen on palannut lähes normaaliksi.

– Toisella neljänneksellä kasvoivat erityisen vahvasti vapaa-ajan, puutarhan ja kodin kunnostamisen tuotteiden sekä elintarvikkeiden myynti, toimitusjohtaja Mika Rautiainen kommentoi yhtiön tiedotteessa. 

– Pukeutumisen myynti oli edellisvuotta jonkin verran alhaisemmalla tasolla. Ilahduttavaa on se, että asiakkaamme ovat löytäneet entistä paremmin myös Tokmannin verkkokauppaan

Yhtiö kertoo verkkokaupan osuuden liikevaihdosta nouseen vuoden toisella neljänneksellä 1,4 prosentiin vertailujakson 0,6 prosentista. 

– Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali laski toisella neljänneksellä vahvan myyntiohjelman ja poikkeavan myynnin rakenteen johdosta. Liikevaihdon voimakas kasvu ja kulujen tarkka hallinta mahdollistivat kuitenkin liiketuloksen merkittävän parannuksen.

Toimitusketjun ongelmat selätettiin

Yhtiön kannalta logistiikkakeskuksen ja toimitusketjun toimintavarmuus ovat kriittisiä. Tokmannilla on Kiinassa hankintayhtiö norjalaisen halpakaupan Europrisin kanssa.

– Epidemian alkuvaiheessa toimitusketjussa Kiinasta oli 2–4 viikon toimitusviive, mutta kevään ja kesän kausituotteet saatiin myymälöihin ajallaan.

Yhtiön tärkein sesonki on joulusesonki, jossa Kiinan tuonnilla on iso merkitys.

– Joulun tuotteet ovat tuotannossa ja osa on jo matkalla Suomeen.

Halpaketjun toimitusketjun tehokkuus kärsi myös varaston henkilökunnan turvallisuuteen liittyvistä toimenpiteistä.

– Vahva myynnin kasvu yhdistettynä toimitusketjun heikentyneeseen tehokkuuteen aiheutti merkittäviä puutteita myymälöiden hyllysaatavuuteen. Tilanne on tällä hetkellä parantumassa normaalille tasolle

Hyllysaatavuuden parantamiseksi on plkattu lisää työntekijöitä varastolle ja hankttu uutta kalustoa logistiikkakeskukseen.

Yhtiö kertoo myös varautuneensa mahdollisen toisen koronaepidemia-aallon varalta.

– Suhtaudumme luottavaisesti Tokmannin liiketoiminnan sujumiseen huolimatta siitä, että syksyyn ja loppuvuoteen liittyy luonnollisesti runsaasti epävarmuustekijöitä. Strategiassamme keskeisessä roolissa ovat kannattavuuden parantamiseen keskittyvät toimenpiteet sekä verkkokaupan roolin kasvattaminen edelleen.

Näkymissään yhtiö ennustaa vahvaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevaihdon kasvua vuodelle 2020. Myös konsernin kannattavuuden odotetaan paranevan viime vuodesta. Näkymät perustuvat oletukseen, ettei liiketoiminnan
markkinaympäristössä ole toisella vuosipuoliskolla merkittäviä häiriöitä.

Tokmanni Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2020 (pdf)

Tokmanni sijoittajille

Lisää aiheesta:

Koronakeväänä kodit ovat kunnostuneet - Kesko ja Tikkurila korjaavat potin

Kaupan alan umpisurkeat luvut - runsaalla neljäsosalla myynti on romahtanut lähes kokonaan

 

Lisää aiheesta "Markkinat"