Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Ms Galaxy ajoi keväällä Turku – Långnäs – Tukholma reittiä Suomen huoltovarmuuskeskuksen tukemana. Kuva: Sami Pitkänen / Tallink 

Tallink seilaa tappiolla –  koronatuki ja kulukuuri apunaan

Tallink-konserni teki huhti-kesäkuussa 22,7 miljoonan euron tappion. Matkustajamäärä putosi 85 prosenttia.

Vuoden toisella neljänneksellä Tallink-konsernin matkustajamäärä putosi 85 prosenttia ja kuljetettujen rahtiyksiköiden määrän laski 13 prosenttia vuodentakaisesta.

Huhti- ja toukokuussa puolet varustamon laivoista jäi satamiin ja vasta kesäkuussa alkoi näkyä paluuta normaaliin.

Konsernin liikevaihto laski 65,0 miljoonaan euroon vertailujakson 256,1 miljoonasta eurosta.

Yhtiön mukaan raskaimmin liikevaihtoon vaikutti kauppojen ja ravintoloiden myynnin romahtaminen 82 prosentilla.  Lipunmyyntitulot laskivat 81 prosenttia, rahtimyynti laski 29 prosenttia ja hotellitoiminnan tulot tippuivat 96 prosenttia.

Käyttökate oli huhti-kesäkuussa 2,4 miljoonaa euroa, kun se oli viime vuoden vertailujaksolla oli 50,7 miljoonaa euroa.

Tallink teki tuloskaudella 22,7 miljoonan euron liiketappion, kun vertailukaudella viime vuonna yhtiö teki 27,4 miljoonan euroa voittoa.

Osaketta kohti tappiota kertyi 0,04 euroa, kun vuotta aiemmin voittoa kertyi 0,02 euroa osakkeelta.

Koronatukea ja kulukuuri

Vuoden toisella neljänneksellä henkilöstön kokonaiskustannukset vähenivät 30 miljoonalla eurolla. Henkilöstökulujen alenemista tukivat Viron, Ruotsin ja Latvian erilaiset palkkatukijärjestelmät.

Kvartaalin tulokseen sisältyy myös 1,9 miljoonaa euroa kertaluonteisia irtisanomiskorvauksia. Yhtiö uskoo irtisanomisten positiivisten vaikutusten heijastuvat tulokseen todennäköisesti vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Myyntikustannukset laskivat toisella vuosineljänneksellä 56 prosenttia, mikä auttoi vähentämään kokonaistappiota.

Toukokuussa Viron hallitus takasi konsernille 100 miljoonan euron lyhytaikaisen lainan koronatukena.

Tallink sai keväällä tukea myös Suomen huoltovarmuuskeskukselta. Tällä tuella katettiin rahtitulojen ja taloudellisesti kannattavaan liikennöintiin vaadittavan tulotason erotus.

Tallinkin investoinnit jäivät huhti-toukokuussa 14 miljoonaa euroon. Investoinnit liittyvät uuden rahtilaiva Sailorin hankintaan, Silja Serenaden aikaistettuun telakointiin sekä neljän ensimmäisen Burger King -ravintolan käyttöönottoon Virossa.

"Tämän haastavan ajanjakson tulokset eivät yllätä ketään"

– Toisen vuosineljänneksen tuloksemme ovat ehkä jopa hiukan positiivisemmat, kuin odotimme, mutta toki nämä eivät ole tuloksia, jotka oletimme raportoivamme, kun teimme suunnitelmia ja talousarvioita vuodelle 2020, toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

– Kuten olemme koko kriisin ajan sanoneet, pandemia iski ensimmäisenä ja kovimmin maailmanlaajuisesti matkailualaan, joten tänään ilmoittamamme tulokset tämän haastavan ajanjakson ajalta eivät yllätä ketään.

Nõgene kertoo kesäkuun kahden viimeisen viikon tuoneen lopulta helpotusta tilanteeseen.

– Silloin nähtiin ensimmäisiä positiivia merkkejä ja kehitystä sen jälkeen, kun matkustusrajoituksia lievennettiin. Otimme toisella kvartaalilla nopealla aikataululla valikoimaamme joukon uusia reittejä erittäin haastavissa olosuhteissa, jotka asiakkaamme ovat vastaanottaneet erittäin hyvin.

Neljän kuukauden tauon jälkeen 15.7. kaikki Tallinkin ja Silja Linen laivat olivat ensi kertaa yhtä aikaa merellä.

–  Tällä hetkellä keskitymme tekemään kesäkauden kaksi viimeistä kuukautta niin menestyksekkäiksi kuin mahdollista ja valmistelemme syksyn ja talven kuukausien eri skenaarioita. Henkilöstömme on sitoutunutta, ja näkymämme ovat tiukasti horisontissa. 

Tallink sijoittajille

Lisää aiheesta:

Suomi on kuin saari - lääkkeet kulkevat laivalla, kuten iso osa muustakin rahdista

Viking Line sai ensimmäisenä varustamona maailmassa luokituslaitoksen hyväksynnän pandemian ehkäisytoimilleen

Markkinasukellus Baltiassa

Q3/2019 Ennätysmäärä matkustajia ja kulujen lasku kohensivat Tallinkin tulosta

 

Lisää aiheesta "Markkinat"