Lehti suomalaiselle sijoittajalle

ICAO arvioi, että ulkomaalaisten lentoyhtiöiden kokonaiskapasiteetti Kiinan lennoilla on pudonnut epidemian vuoksi jo 80 prosenttia. Wuhan Tianhen kansainvälinen lentokenttä. Kuva: Keitma

Suomalaisyritykset kärsivät jo monin tavoin koronaviruksen leviämisestä

Ulkoministeriön tuore raportti kertoo, että Kiinan toimitusketjuissa on pitkiä viivästyksiä. Tuotantokoneiston uudelleenkäynnistys on aloitettu, mutta henkilöstöpula ja erilaiset rajoitukset hidastavat prosessia.

Team Finland julkaisi tänään Suomen Pekingin Suurlähetystön raportin koronavirusepidemien vaikutuksista. Siinä todetaaan, että raaka-aineet ja komponentit ovat myöhässä, ja pulaa on jopa pakkausmateriaaleista. Monet tehtaat ovat yhä suljettuina tai toimivat vain osin paikallisviranomaisten tartuntojen ehkäisemiseksi tekemien rajoitusten vuoksi. 

Rajoitusten lisäksi monilla yrityksillä on suurtakin henkilöstövajetta, sillä työntekijöiden paluu töihin kiinalaisen uudenvuoden pitkittyneestä vietosta on liikennerajoitusten vuoksi hankalaa. Osa on myös haluttomia palaamaan töihin tartuntavaaran pelossa. Kiinan viranomaisarvioiden mukaan vasta alle kolmannes siirtotyöläisistä on palannut työpaikkakunnalleen. Monia palaavia koskevat vielä kaksi viikkoa kestävät pakolliset tai suositellut ”kotikaranteenit”, jotka osaltaan viivästyttävät tehokasta töihin paluuta.

Shanghaissa toimivan Yhdysvaltain kauppakamarin kyselyssä 80 prosenttia tuotantosektorin yrityksistä vastasi henkilöstövajeen haittaavan tuotantoa. 

– Henkilöstövajeesta kärsivät erityisesti yritykset, joiden työvoimasta merkittävä osa on kotoisin muualta maasta kuten monissa suurten kaupunkien tehtaissa. Epidemia voi näkyä myös tuotteiden ja komponenttien laadussa. Monet ulkomaiset yritykset ovat alkaneet etsiä vaihtoehtoisia alihankkijoita ja tavarantoimittajia mahdollisuuksiensa mukaan. On vielä varhaista arvioida, ovatko muutokset hankintaketjussa pysyviä vai väliaikaisia, raportissa todetaan.

Välivarastot ovat täynnä

Logistiikkatoimijat kärsivät myös tuotantokapasiteetin laskusta, henkilöstövajeesta ja liikennerajoituksista. Välivarastot ovat monin paikoin täynnä. Vajaamiehityksen ja liikennerajoitusten vaikutukset näkyvät suoraan satamissa ja logistiikkakeskuksissa. Maantieliikenteen rajoitusten helpottaminen on jo aloitettu, mutta huojennusten vaikutukset näkyvät viiveellä.

– Erinäiset tarkastukset, kuten kuumemittaukset, hidastavat lähes kaikkia kuljetuksia. Välttämättömät tuotteet, kuten lääkintätarvikkeet ovat päässeet epidemian ajan liikkumaan vapaammin, mutta muita toimituksia rajoitettiin pitkään. Rekkakuskeista on pulaa, sillä ammattikunnasta iso osa on siirtotyöläisiä.

– Kiinan verkkokaupalle tärkeät lähettiyritykset pyrkivät normalisoimaan toimintaansa, mutta viiveet ovat pitkiä. Henkilöstövaje voi näkyä myös julkisten toimijoiden, kuten tullin toiminnassa.

Epidemian keskus, Hubein maakunta on merkittävä raide-, joki- ja maantieliikenteen solmukohta, mikä on aiheuttanut logistiikkasektorilla tarpeita uudelleenreitityksistä. Hubei tunnetaan erityisesti autoteollisuudestaan, ja siellä on tehtaita muun muassa Fordilla, Fiatilla, Hondalla ja Renaultilla.

– Logistiikkaongelmien arvioidaankin osuvan kovimmin juuri auto-, elektroniikka ja lääketeollisuuteen. Alueellisesti rankimmin vaikutukset toimitusketjujen häiriöistä ovat tuntuneet Kiinan lähialueilla, kuten Japanissa ja Etelä-Koreassa, joissa joidenkin tehtaiden toiminta kuten Hyundain on täysin lamaantunut toimitusten viivästymisen vuoksi.

Business Finlandin viikolla 7 tekemän kyselyn mukaan suomalaisyrityksissä vaikutukset ovat näkyneet erityisesti tuotanto- ja ICT-sektoreilla.

– Rahtikustannukset ovat nousseet ja vaihtoehtoisia reittejä on pyritty etsimään. Useiden yritysten Kiinassa sijaitsevien alihankkijoiden tai tavarantoimittajien ongelmat ovat saaneet osan yrityksistä etsimään vaihtoehtoisia tavarantoimittajia. Vaikutukset voivat näkyä myös yrityksissä, joilla ei ole suoraa kontaktia Kiinaan välillisesti alihankkijoiden kautta.

Lentorahdin hinta noussut moninkertaiseksi

Kiina kielsi turistien ryhmämatkat ulkomaille jo 24.1., mikä pudotti kysyntää välittömästi. Helmikuussa Kiinan sisäisen ja ulkomaille suuntautuvan lentoliikenteen matkustajamäärä väheni noin 60 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO arvioi, että ulkomaalaisten lentoyhtiöiden kokonaiskapasiteetti Kiinan lennoilla on pudonnut epidemian vuoksi jo 80 prosenttia.

ICAO ennustaa, että maaliskuun loppuun mennessä epidemia voi leikata Kiinaan liikennöivien lentoyhtiöiden yhteenlasketusta liikevaihdosta jopa 4-5 miljardia dollaria. IATA:n (International Air Transport Association) arvion mukaan kokonaismenetykset APAC-alueen lentoyhtiöille voivat olla 28 miljardin dollarin luokkaa, mikäli matkustajamäärät putoavat globaalisti arvion mukaiset 4,7 prosenttia tänä vuonna. 

Ilmarahdista suuri osa kulkee tavallisten matkustajakoneiden ruumissa. Tammi-helmikuun vaihteessa Euroopan ja Kiinan välillä liikkuikin 66 prosenttia vähemmän lentorahtia kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.

– Kysyntää yhä toiminnassa oleville lentorahtipalveluille näyttäisi olevan enemmän kuin tarjontaa. Kansainvälisiin rahtilentoihin saattaa kohdistua uusi kysyntäpiikki Kiinan tuotannon käynnistyessä uudelleen, kun rahtia on saatava liikkeelle nopeasti. Kysynnän ja tarjonnan epätasapaino on jo nyt nostanut lentorahdin hinnan moninkertaiseksi.

Finnair on keskeyttänyt Manner-Kiinan lentonsa ainakin maaliskuun 2020 loppuun. Kiinalaisista yhtiöistä Suomen reittinsä on toistaiseksi keskeyttänyt Tibet Airlines.

Rahtijätit peruvat merikuljetuksia

Kaikesta rahdista yli 80 prosenttia liikkuu meriteitse. Rahtilaivaliikenne Kiinaan on vähentynyt rajusti koronavirusepidemian kiihdyttyä, vaikka satamat ovatkin pääasiassa olleet auki ja toiminnassa jopa Wuhanissa. Satamien toimintaan vaikuttaa kuitenkin koko logistiikkaketju, ja erityisesti rekkatoimitukset ovat olleet vaikeuksissa.

Merirahdin kysyntä on tippunut tuotannon hidastuttua, ja monet kansainväliset rahtilaivayhtiöt ovat peruneet suunniteltuja merikuljetuksiaan. Esimerkiksi rahtijätti Maersk on ilmoittanut vähentäneensä liikennettä Kiinaan, mutta pyrkivänsä varmistamaan asiakkaidensa kuljetukset vaihtoehtoisilla reiteillä.

Aluksien sijainnista kertovaan AIS-dataan pohtautuvan analyysin mukaan helmikuun toisella viikolla Kiinan merisatamissa pysähtyi noin 20 prosenttia vähemmän aluksia, kuin viime vuonna vastaavana aikana.

– Satamien varastoalueilla alkaa olla täyttä, ja muun muassa helposti pilaantuville kylmäsäilytystä vaativille elintarvikekonteille on ollut vaikea löytää purkupaikkaa. Laivoja on paikoin seisotettu satamissa purkuongelmien vuoksi. Myös Kiinassa käyneillä laivoilla on ollut paikoin hankaluuksia päästä seuraavaan satamaan ennen kuin miehistön terveydentilasta on varmistuttu. 

Viime viikolla arvioitiin koronavirusepidemian aiheuttaneen merirahtiyrityksille globaalisti jo lähes puolen miljardin dollarin tappiot. Wall Street Journal ennustaa, että useiden rahtiyritysten tulosvaroituksia on odotettavissa ainakin vuoden 2020 ensimmäisellä puolikkaalla.

Kansainvälinen junarahti osin keskeytetty

Kansainväliseen junaliikenteeseen kohdistuu rajoituksia.

– Esimerkiksi henkilöjunaliikenne Kazakstanin ja Kiinan välillä on pysäytetty epidemian vuoksi. Samoin liikenne Peking-Ulan Bator-Moskova on keskeytetty. Kansainvälinen tavarajunaliikenne Keski-Aasian kautta liikennöi normaalisti, mutta epidemia vaikuttanee junien täyttöasteeseen. Tavarajunienkin osalta kysynnän merkittävä kasvaminen on mahdollista tilanteen muuttuessa, kun epidemian vuoksi viivästyneitä toimituksia on tarpeen saada matkaan nopeammin.

Vuosaaren ja Hefein välisen tavarajunayhteyden on määrä jatkaa liikennöintiään helmikuun lopusta alkaen.

 

Business Finland on avannut sivuston yrityksille, jonne tuotetaan tietoa epidemiaan liittyen.

Lisää aiheesta "Markkinat"