Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Merja Mähkä haastattelee Timo Rothoviusta. Tuoreessa kevään tapahtumassa oli jo 69 000 osallistujaa. Videoita on katsottu jo yli 210 000 kertaa. Kuva: Toni Pakarinen

SijoitusSummit-verkkotapahtuma kerää sijoittamisesta kiinnostuneet yhteen

Sijoitusmaailma muuttuu jatkuvasti ja erilaiset teknologiset ratkaisut haastavat perinteisiä sijoitustapatumia. Sosiaalisen median kanavat ja SijoitusSummitin kaltaiset uudet tapahtumat muuttavat sijoitusviestintää suuresti tulevaisuudessa.

Perinteiset sijoitusmessut ja -tapahtumat ovat saaneet haastajan, kun viime syksyllä sijoittajaviestinnän maailmaan perustettiin täysin verkkoon pohjautuva SijoitusSummit-sijoitustapahtuma. Tapahtuma perustuu verkossa toimivaan videoportaaliin, jonne julkaistaan tapahtuman ajan päivittäin haastatteluja sekä muuta materiaalia. Tapahtuma keräsi jo syksyllä kymmeniätuhansia kiinnostuneita sijoittajia mukaan.

Tapahtuman on perustanut turkulainen kolmikko: HyvinvointiSummitin perustaja Sami Vesamo, varainhoito- ja finanssialalla pitkän uran tehnyt Marko Riionheimo ja projektipäällikkö Pauli Nepponen.

-Alun perin olen ollut tuottamassa samalla tavalla toimivaa HyvinvointiSummit-verkkotapahtumaa. Se keräsi ennätyksellisen paljon yleisöä ja saimme siitä hyvää palautetta. Tämän innoittamana syntyi idea samankaltaisesta tapahtumasta sijoitusalalla. Viime syksynä sitten lähdettiin testaamaan ideaa ja saatiin 34 000 kävijää. Tuoreessa kevään tapahtumassa oli jo 69 000 osallistujaa. Videoita on katsottu jo yli 210 000 kertaa. Tapahtuma on paikkansa löytänyt ja tästä hyvä jatkaa, Nepponen kertoo.

Nepposen visiossa SijoitusSummit pyrkii kasvamaan yhä suuremmaksi. 

-Matka vie ylöspäin, mutta eniten kasvua haetaan juuri Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön kaltaisten kumppanien kautta. Pitkän aikavälin kehityssuuntana olisi luoda yksityissijoittajien, listattujen-, listaamattomien- ja sijoituspalveluyhtiöiden välinen viestintäkanava, jossa voitaisiin jatkuvasti käydä keskustelua sijoittamiseen liittyvistä asioista ja palveluista.

Sijoitussummitin asiakkuuspäällikkö Minna Ahokas toteaa tapahtuman saaneen hyvän vastaanoton alan toimijoiden parissa. 

-Verkkotapahtuma on uusi ja ketterä tapa. Se on vastaanotettu kentällä hyvin niin yhtiöiden kuin sijoitusalan toimijoiden puolesta. Perinteiset keinot ovat olleet käytössä jo niin monta vuotta, että tämä on ollut monelle toimijalle uusi vaihtoehto perinteisille medioille.

Osakesäästäjät on ollut mukana tapahtumassa viime syksyn ensimmäisestä tapahtumasta lähtien. Tänä keväänä puheenjohtaja Timo Rothovius oli mukana keskiviikon avauspuheenvuorolla.

-Meidän tehtävä on olla kaikessa yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa mukana. Jos tätä kautta saadaan ihmiset innostumaan osakesäästämisestä ja sijoittamisesta, se on meille tärkeää, Rothovius perustelee. 

Puheessaan Rothovius käsitteli myös Osakesäästäjien visiota.

-Osakesäästäminen on meidän visiossamme kaikkien ihmisten asia. Haluamme että yhteiskunta ymmärtää tämän merkityksen.

Lisäksi haastattelussa käsiteltiin Osakesäästäjien nimimuutosta ja uudistusprosessia. 

-Muutaman vuoden mittainen prosessi kulminoituu tänä vuonna. Toiminta tulee nousemaan sille tasolle, mitä sen kuuluisikin olla. Sen mukaisesti olemme tulevaisuudessa Suomen Osakesäästäjät ry.


Kaikki kevään SijoitusSummitin videot ja Timo Rothoviuksen haastattelu ovat katsottavissa osoitteessa www.sijoitussummit.fi 
 

Lisää aiheesta "Markkinat"