Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Merirahtiin verrattuna kappaletavara siirtyy kiskoilla Kiinasta Pohjoismaihin ainakin kuukauden nopeammin, vaikka Venäjän läpi ei mentäisikään. Kuva: Nurminen Logistics

Nurminen Logisticsin raideyhteys Aasiaan on vahva kilpailutekijä koko Suomelle

Tavaraliikenteen siirtyminen raiteille on Olli Pohjanvirran mukaan yhtä vääjäämätön megatrendi kuin kaupungistuminen.

Ympäristönäkökohdat puoltavat raideliikenteen kasvua.

– Se on iso EU:n ja maailmankin laajuinen agenda. On mielenkiintoista, miten se oikeasti otetaan tosissaan esimerkiksi Kiinassa, Kazakstanissa ja Venäjällä. Romaniassa ja jopa Turkissa sanottiin, että heillä on iso tavoite siirtää rahtia huomattavasti enemmän raiteille, Nurminen Logisticsin toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta todistaa.

Siirtymä raiteille edellyttää, että rautateillä on toimijoita, jotka pystyvät tuottamaan asiakkaan haluamia palveluita.

– Me olemme sellainen toimija. Olemme onnistuneet siinä Euroopan ja Aasian välisessä junaliikenteessä, Pohjanvirta vakuuttaa.

Pohjanvirran mukaan raideyhteys Aasiaan on Suomelle niin vahva kilpailutekijä, että sen jääminen pitkäksi aikaa pois käytöstä alkaisi näkyä bkt:ssa. Nykyisin logistiikasta aiheutuvat päästöt sisällytetään yhtiöiden raportoimiin päästöihin, joten myös ilmastotavoitteisiin pääseminen vaikeutuisi.

– Suomi alkaisi taas maksaa logistiikasta kaikkein eniten maailmassa. Suomen kilpailukykyä heikentää, että olemme viimeinen saareke kaiken takana.

Venäjän sotaretki Ukrainaan on aikaistanut eteläisen reitin eli Venäjän kiertävän yhteyden syntymistä Euroopan ja Kiinan välille. Pohjanvirta arvelee, että volyymien kasvaessa reitti olisi toteutunut ilman sotaakin parissa vuodessa. Ensimmäinen Nurminen Logisticsin juna on jo saapunut Kiinan suurimmasta kaupungista Chongqingista Romanian Constantaan.

Hän on huomannut, että Nurminen Logistics on segmentissään yllättävänkin tunnettu Keski-Euroopassa.

– Alamme nyt myydä Trans-Kaspian reittiä aktiivisesti. Meitä kohtaan oli valtava kiinnostus pohjoisen reitin takia Keski-Euroopasta jo ennen sotaa. Ne kilpailuvaltit eivät vanhene, vaan suosio palautuu, Pohjanvirta uskoo.

Pohjanvirta sanoi hiljattain Navigatorin haastattelussa, ettei usko tuotannon palautumiseen Aasiasta.

– Siellä on työvoimaa, skaalautuvuutta ja isot tuotantoyksiköt. En näe, että Pohjoismaihin tehtävät pienet yksiköt pystyisivät kilpailemaan niille. Siksikin raideliikenne maanosien välillä kasvaa. Isot megatrendit puoltavat, ettei siitä tule vain hyväksyttävää, vaan suotavaa.

Koko juttu on julkaistu Viisaan Rahan numerossa 4/2022.

Lue koko juttu

Lue Nurminen Logisticsin yhtiöanalyysi ja Olli Pohjanvirran haastattelu kesäkuun Viisas Raha -lehdestä.

Osakesäästäjien jäsenenä pääset lukemaan toukokuun lehden sekä kaikki aiemmin ilmestyneet numerot.

Jäsenenä saat lukuisia rahanarvoisia jäsenetuja sekä Viisas Raha -lehden kahdeksan kertaa vuodessa. Nuorten Osakesäästäjien jäsenyys maksaa vain 15 euroa vuodessa.

Liity jäseneksi! Voit myös ostaa jäsenyyden lahjaksi täältä.

Lisää aiheesta "Markkinat"