Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Kuva: Mustigroup

Musti ja Mirri kasvaa kohisten - "lemmikkivanhemmuus" on ajan megatrendi

Musti Group kasvatti voittoaan toisella vuosineljänneksellä huimat 113 prosenttia. Lemmikkitarvikekauppa kertoo avaavansa vielä tänä vuonna 20-25 uutta omaa myymälää.

Lemmikkitarvikekauppa Musti Groupin liikevoitto nousi huhti-kesäkuussa 4,2 miljoonaan euroon. Viime vuoden vertailujaksolla liikevoittoa syntyi 2,0 miljoonaa euroa.

Yhtiön osakekohtainen tulos oli huhti-kesäkuussa 0,14 euroa, kun vuosi sitten tulos osakkeelta oli sentin tappiolla.

Konsernin liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 16,6 prosenttia ollen 68,8 miljoonaa euroa.

Oikaistu EBITA oli 6,4 miljoonaa euroa ja se kasvoi 2,2 miljoonaa euroa vuodentakaisesta.

Verkkokaupan myynti kasvoi 36,7 prosenttia ja sen osuus vuosineljänneksen kokonaisliikevaihdosta oli 25 prosenttia.

Vuosineljänneksen aikana avattiin seitsemän uutta omaa myymälää.

Lemmikkivanhemmuuden megatrendi kasvattaa kysyntää

Uusien rekisteröityjen koiranpentujen määrä kasvoi Ruotsissa noin 14 prosenttia huhti-kesäkuun aikana. Kehityksen oletetaan olevan samansuuntaista myös Suomessa ja Norjassa. Suomessa koirien rekisteröinti on toistaiseksi vapaaehtoista eli tarkkaa tietoa siitä, kuinka paljon koiria Suomessa on, ei ole saatavissa. Asetus koirien pakollisesta rekisteröinnistä on parhaillaan työn alla maa- ja metsätalousministeriössä.

– Uskomme, että lemmikkieläinmarkkinoita tukevat trendit, kuten lemmikkivanhemmuuden megatrendi ja lemmikkieläinten määrän kasvu, jatkavat vahvan kasvun tukemista, toimitusjohtaja David Rönnberg toteaa tulostiedotteessa.

– Lemmikkitarvikemarkkinat ovat osoittautuneet kestäviksi talouden aikaisemmissa laskusuhdanteissa, Rönnberg huomauttaa.

– Kolmannella neljänneksellä jatkoimme keskittymistä markkinaosuuden kasvattamiseen kaikilla markkinoilla, pääosin Ruotsissa ja Norjassa. Tämän seurauksena Musti avaa yhteensä koko tilikauden 2020 aikana 20-25 uutta omaa myymälää.

Rönnbergin mukaan yhtiön Ruotsin ja Norjan toiminnot lähestyvät Suomen kannattavuustasoa nopeammin kuin oli odotettu.

–  Oikaistu EBITA-marginaali kasvoi kolmannella neljänneksellä Ruotsissa 10,5 prosenttiin ja Norjassa 15,7 prosenttiin. Suomessa oikaistu EBITA-marginaali kasvoi 22,9 prosenttiin. 

Lähde: Musti Groupin osavuosikatsaus

Lyhyen aikavälin näkymiä ei julkaista

Musti Group ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Yhtiön hallitus on kuitenkin asettanut seuraavat pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet:

"Tavoitteena on liikevaihdon kasvu ainakin 350 miljoonaan euroon tilikauteen 2023 mennessä vahvana jatkuvan asiakashankintavauhdin tukemana."

"Tavoitteena on 10–12 prosentin oikaistu EBITA-marginaali keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä, tasaisesti paranevalla profiililla. EBITA-marginaalin kasvun odotetaan toteutuvan tasaisen myyntikatteen sekä kiinteiden kustannusten vipuvaikutuksen kautta."

"Tavoitteena on säilyttää pitkällä aikavälillä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen alle 2,5-kertaisena."

"Tavoitteena on jakaa osinkona 60–80 prosenttia nettotuloksesta. Mahdollisen osingon jakamisessa huomioidaan yritysostot, yhtiön taloudellinen asema, rahavirta ja kasvumahdollisuudet."

Musti Group julkaiseen tilinpäätöksensä 18.12.2020.

Musti Group osavuosikatsaus (pdf)

Musti Group sijoittajille

Lisää aiheesta:

Tokmanni hyötyi "stay-at-home" keväästä

Koronakeväänä kodit ovat kunnostuneet - Kesko ja Tikkurila korjaavat potin

Kesko teki ennätystuloksen – ruoka ja rakennustarvikkeet kävivät kaupaksi koronakeväänä

Raisio sai vetoapua kuluttajien hamstrausvimmasta

Lisää aiheesta "Markkinat"