Lehti suomalaiselle sijoittajalle

MERKKILAUKKUJEN kysyntä kasvaa ja klassikot houkuttavat. Laukkujen hinnat voivat nousta jopa kuusinumeroisiin lukuihin.

Laukkuklassikolla tienestiä

Hintavan luksuslaukun hankintaa perustellaan monesti sillä, että se on hyvä rahallinen sijoitus. Hyvällä tuurilla klassikkolaukun hankinta voi kannattaa taloudellisesti, mutta mikä tahansa tuhansia euroja maksava merkkilaukku ei ole investointi.

Brittiläinen The Guardian -lehti kirjoitti, että Hermèsin Birkin-laukusta maksettiin 162 500 puntaa (177 586 euroa) Lontoon kuuluisassa Christie’sin huutokauppakamarissa. Hinta kohosi tuplasti ennakoitua korkeammaksi, sillä huutokaupatun laukun arvoksi arvioitiin alun perin 70 000–90 000 puntaa.

Kyseessä oli vuonna 2015 valmistettu timanttikoristeinen ja krokotiilinnahkainen Himalaya Niloticus Crocodile Diamond Birkin 35 -laukku. Luksuslaukkumarkkinoilla Himalaya Birkinit ovatkin harvinaisimpia ”helmiä”, joita todelliset luksuslaukkujen keräilijäkonkarit jonottavat jopa vuosia saadakseen kokoelmiinsa. Christie’sin mukaan kyseistä laukkumallia valmistetaan tiettävästi vain yksitai kaksi vuodessa.

Vaikka Lontoossa huutokaupatun Himalaya Birkinin huutokauppahinta olikin myyjälle myönteinen yllätys, laukun arvo jäi silti kauas maailman kalleimmasta laukusta, joka on timantein koristeltu, sydämenmuotoinen Mouwadin suunnittelema 1001 Nights -pikkulaukku. Tämä kaunotar koostuu yli 4 500 timantista, joiden väitetään olevan käsinmuotoiltu tätä laukkua varten. Laukun hinnaksi on arvioitu noin 3,8 miljoonaa dollaria.

Klassikot jälleen pinnalla

Kysynnän ja tarjonnan lait pätevät luksuslaukkumarkkinoilla: mitä harvinaisemmasta tuotteesta on kyse, sitä todennäköisemmin sen jälleenmyyntiarvo nousee.

Sijoittajan kannalta kiinnostavimpia kohteita ovat harvinaisimmat, rajoitetun valmistuserän laukkumallit, joihin vain harvoilla on varaa tai halua sijoittaa massiivisia rahasummia.

Toisaalta myös edullisemman luokan vintage-merkkilaukkuklassikoilla on kysyntää erityisesti muoti- ja hintatietoisten kuluttajien parissa. Klassikkolaukkujen, kuten Diorin satulalaukun ja Fendin Baguette-laukkujen, uusi tuleminen pitää myös käytettyjen, hyväkuntoisten klassikoiden hinnat korkealla.

Luksuslaukkumarkkinoilla voi tienata rahaa valitsemalla sijoituskohteensa oikein. Varsinkin perinteiset luksuslaukkubrändit, kuten Chanel, Louis Vuitton ja Gucci, pitävät pintansa.

Merkkilaukkujen myyntiin erikoistuneen Baghunter-nettisivuston tutkimuksen mukaan esimerkiksi Hermèsin Birkin-laukkujen vuotuinen arvonnousu vuosina 1980–2015 oli keskimäärin 14,2 prosenttia, kun samanaikaisesti S&P 500 -indeksin tarjoama nimellistuotto oli keskimäärin 11,66 prosenttia vuodessa.

Kertakäyttökulutusta vastaan

Luksuslaukun erottaa käsityön laadusta ja siitä, että laukut on tehty kestämään vuosikymmeniä, jopa sukupolvelta toiselle. Tässä mielessä hintavan klassikonhankintaa voi pitää investointina. Pohjimmiltaan luksuslaukku ei ole kuitenkaan sijoituskohde vaan käyttöesine, jolla on toki jälleenmyyntiarvoa.

Turkulaisen antiikkiliike Wanha Eliaksen yrittäjä Antti Kulmala lisäsi luksuslaukut valikoimaansa vuonna 2016. Kulmalan mukaan laukkujen markkinahinta määräytyy kysynnän lisäksi laukun kunnon mukaan: mitä vähemmän käyttökulumaa laukussa on, sitä parempi on laukun jälleenmyyntiarvo merkkilaukkujen kasvavilla second hand -markkinoilla.

– Vintage-luksuslaukut otettiin liikkeen valikoimaan muun muassa siksi, että Suomessa muilla kivijalkaliikkeillä ei tuntunut olevan vastaavia valikoimissa. Vintage-laukkujen kautta on saatu myös uutta asiakaskuntaa, joka kostuu tyyli- ja muotitietoisista naisista, Kulmala sanoo.

Wanha Eliaksen valikoimissa on muun muassa laukkuja Louis Vuittonilta, Chanelilta, Guccilta ja Yves St. Laurentilta.

Käytettyjen laukkujen hinnat pyörivät 500 ja 5 000 euron välillä, mutta yhdestä myynnissä olleesta Hermèsin Birkin-laukusta pyydettiin jopa 8 500 euroa.

– Tiettyjä laukkumalleja on vaikea löytää, ja laukun hankinta voi tällöin olla myös onnistunut sijoitus. Myynnistä poistuneiden mallien hinnat ovat voineet nousta yli 20 prosenttia. Hermes-laukun hinnannousu on jopa kovempi kuin kullan.

Kulmalan mukaan Suomessa laukkukulttuuri on suhteellisen nuori, mutta kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvaminen on omiaan lisäämään luksuslaukkujen jälleenmyyntiarvoa myös meillä.

– Luksuslaukkujen second hand -markkinat kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Tietoisuus kestävyydestä on lisääntynyt, ja kuluttajat etsivät tapoja tehdä ostoksia, joilla on vähemmän ympäristövaikutuksia.

 

Juttu on alun perin julkaistu Viisaan Rahan numerossa 6/2019.

Lisää aiheesta "Markkinat"