Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Pandemia on voimistanut Marimekolle tärkeitä megatrendejä, kuten digitalisaatiota ja muutoksia kuluttajien arvomaailmassa, erityisesti vastuullisuuden merkityksen kasvua.

Koronanvuoden kotoilu ei näy Marimekon tuloksessa

Koronaviruspandemian vaikutuksista huolimatta Marimekon vuoden 2020 liikevaihto pysyi lähes edellisvuoden tasolla ja vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi. Yhtiö arvioi liikevaihdon kasvavan vuonna 2021 kasvavan edellisvuodesta. Samalla vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan suunnilleen pitkän aikavälin tavoitteen eli noin 15 prosentin tasolla.

Marimekon vuoden 2020 liikevaihto laski prosentin verran 123,6 miljoonaan euroon edellisvuoden 125,4 miljoonasta eurosta.

Vuonna 1951 perustetun yhtiön liikevaihtoa heikensivät erityisesti vähittäismyynnin lasku Suomessa, Pohjois-Amerikassa ja Skandinaviassa sekä tukkumyynnin vähentyminen Aasian-Tyynenmeren alueella.

Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto kuitenkin kasvoi tammi-joulukuun 2020 välisenä aikana 20,2 miljoonaan euroon (17,1). Tulosta paransi kiinteiden kulujen supistuminen "selvästi" yhtiön ripeiden toiminnan sopeuttamistoimenpiteiden ansiosta.

– Haastavassa tilanteessa liikevaihtomme loka-joulukuussa 2020 kasvoi 8 prosenttia ja oli 37,4 miljoonaa euroa (34,7). Liikevaihtoa kasvatti erityisesti tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa, EMEA:n alueella ja Skandinaviassa, Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo tilinpäätöstiedotteen yhteydessä.

Pahentunut koronavirustilanne ja tiukentuneet rajoitukset eri markkinoilla vaikuttivat ”selvästi” asiakasmääriin myymälöissä, mutta verkkokaupan myynti jatkoi vahvaa kasvuaan. Vähittäismyynti kaiken kaikkiaan laski ”melko maltillisesti”, toimitusjohtaja sanoi.

Kiitokset Alahuhta-Kasko antaa käynnissä oleville megatrendeille, jotka tukivat yhtiön tulosta pandemiankin keskellä.

– Pandemia on voimistanut toimialamme megatrendejä, kuten digitalisaatiota ja muutoksia kuluttajien arvomaailmassa, erityisesti vastuullisuuden merkityksen kasvua. Tämä osaltaan tekee arvopohjaisesta, ajattomasta ja kestävästä Marimekko-lifestylebrändistä ajankohtaisemman kuin koskaan tukien näin kasvutavoitteitamme, toimitusjohtaja muotoilee.

Kasvua Aasian suunnalta

70-vuotisjuhliaan tänä vuonna viettävä Marimekko sanoo hakevansa kansainvälistä kasvua panostamalla erityisesti digitaaliseen liiketoimintaansa, kukkakuoseistaan tunnetun brändinsä tunnettuuteen sekä henkilöstön kouluttamiseen.

– Nämä panostukset tarjoavat meille erinomaisen astinlaudan erityisesti Aasiaan suuntautuvan kansainvälisen kasvun seuraavaan vaiheeseen, Alahuhta-Kasko kertoo.

Juhlavuoden mittaan on yhtiön mukaan luvassa muun muassa erikoistuotteita ja uudenlaisia yhteisprojekteja.

– Näinä ennennäkemättöminä aikoina on tärkeää löytää uusia tapoja inspiroida ihmisiä, Alahuhta-Kasko päättää.

Lisää aiheesta "Markkinat"