Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Muodin ja asusteiden myynti jatkaa jo pitkään kestänyttä laskuaan.

Kauppakeskuksissa myynti kasvaa

Kokonaismyynti kasvoi lähes kaksi prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Pääkaupunkiseutu korjasi suurimman potin myynnin kasvusta.

Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksin kokonaismyynti nousi 1,9 prosenttia tammi-maaliskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Ensimmäisen neljänneksen kävijämäärä pysyi täsmälleen edellisen vuoden tasolla.

Indeksi on laskettu edelliseen vuoteen vertailukelpoisena niin, että siitä poistettu uusien kauppakeskusten sekä merkittävien laajennuksien ja remonttien vaikutus. 12 kuukauden rullaavalla tarkastelujaksolla myynti nousi 0,8 prosenttia, mutta kävijämäärä puolestaan laski 0,6 prosenttia.

Kun myös uudet kauppakeskukset ja merkittävät laajennukset otetaan huomioon, kokonaismyynti kasvoi 4,4 ja kävijämäärä 3,7 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Voimakkainta kasvu oli pääkaupunkiseudulla, jossa kasvua oli kolme prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Muiden suurten kaupunkien kohdalla myynti pysyi lähes edellisen vuoden tasolla, ja suurten kaupunkien ulkopuolella kasvua oli vajaa prosentti. 

Kauppakeskusten suurimman toimialaryhmän, päivittäistavarakaupan ja tavaratalojen, kokonaismyynti kasvoi 1,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Myös kauneuden ja terveyden tuotteiden sekä kahviloiden ja ravintoloiden myynti kasvoivat. Vahvinta kasvu oli viihde- ja vapaa-ajan palveluissa. Niiden osuus kokonaismyynnistä on kuitenkin varsin pieni.

Muodin ja asusteiden myynti on laskenut jo pitkään, ja myös vapaa-ajan tuotteiden myynti laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

 

Lisää aiheesta "Markkinat"