Lehti suomalaiselle sijoittajalle

Suomessa syödään kesällä 60 miljoonaa pakettia grillimakkaraa. Kuva: HKScan

HKScan punnertaa kannattavaksi – rullaava 12 kuukauden liiketulos plussalle

Ruokatalo HKScan kasvatti tammi-maaliskuussa liikevaihtoaan 6,8 prosentilla 428,9 miljoonaan euroon. Myös liiketulos koheni edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 10,8 miljoonalla, mutta jäi edelleen miinukselle 3,9 miljoonaa. Rullaava 12 kuukauden vertailukelpoinen liiketulos nousi kuitenkin jo saman verran plussalle.

– Olen erittäin tyytyväinen siihen, että olemme nyt hieman yli vuodessa parantaneet vertailukelpoista liiketulosta yli 50 miljoonaa euroa vuoden 2018 tasosta. Tavoitteena olevaan kannattavuustasoon on vielä pitkä matka, mutta suunta on oikea, HKScain toimitusjohtaja Tero Hemmilä sanoo yhtiön tiedotteessa. 

HKScan saavutti ensimmäisellä vuosineljänneksellä Hemmilän mukaan tavoitteensa Tanskassa, Ruotsissa ja Baltiassa, joissa kaikissa yhtiö onnistui parantamaan selvästi liiketulostaan. Suomi jäi joillakin liiketoiminnan osa-alueilla hieman tavoitetasosta. 

– Syyt on tunnistettu ja toimenpiteet tilanteen korjaamiseksi aloitettu.

Lähde: HKScan Q1 2020

Koronapandemia on vaikuttanut HKScanin toimintaan sekä kotimarkkinoilla että viennissä. Ravintoloiden kysyntä on hiipunut ja heikentänyt Food service -toimintojen kannattavuutta, mutta vastaavasti kotona tapahtuvan ruoanlaiton lisääntyminen on kasvattanut vähittäiskaupan kanavien kautta tapahtuvaa myyntiä. Hemmilä luottaa, että kehitys jatkuu samansuuntaisena.

– Arvioimme vähittäiskauppamyynnin sekä lihan ja lihavalmisteiden kysynnän jatkuvan hyvänä lähikuukausina. Myös ruoan verkkokauppa ja toimitukset suoraan kuluttajien koteihin ovat kasvaneet selvästi. Nämä jäänevät markkinassa vahvempaan rooliin myös epidemian jälkeisessä ajassa. 

Lähde: HKScan Q1 2020

Korona on hidastanut myös ruokatalon viennin kehitystä Kiinaan. Hemmilän mukaan vienti palautui lähelle tavoitetasoa maaliskuun loppua kohden. Hemmilä ennustaa kuitenkin volatiliteetin jatkuvan kansainvälisillä lihamarkkinoilla. Kiinan markkinoilta hän toivoo päänavausta myös uusille tuotteille. 

– Jatkamme tiivistä yhteistyötä kotimarkkinoidemme viranomaisten kanssa saadaksemme vientiluvat Kiinaan myös siipikarjan- ja naudanlihalle.

Vaikka rullaava 12 kuukautta näyttää jo voitolliselta, yhtiön ohjeistus vuodelle 2020 on varovainen. HKScan arvioi konsernin vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan vuodesta 2019. Liiketulos näytti viime vuonna 23,2 miljoonaa tappiota.

HKScan Oyj osavuosikatsaus Q1/2020

 

 

Lisää aiheesta "Markkinat"