Lehti suomalaiselle sijoittajalle
Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri

Toimitusjohtaja Rajeev Surin mukaan Nokia kilpailee 5G-tilauksista hyvin Huaweita vastaan, mutta ruotsalaista Ericssonia vastaan  yhtiö vetää pidemmän korren kaksi kertaa kolmesta.

5G:n viiveet eivät haittaa – Nokian Suri: ”Melko komeaa” tilauskertymää

Toimitusjohtajansa mukaan suomalaisyhtiö on pussittanut 5G-tietoliikenneverkkojen sopimuksia ”melko komeasti” viivästyksistä huolimatta.

Maailman kolme johtavaa verkkotoimittajaa – Huawei, Nokia ja Ericsson – kisaavat nyt raivoisasti osuuksista orastavilla 5G-markkinoilla, Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri sanoo.

-Kilpailemme melko suotuisasti Huawein kanssa, olipa nykyisiä turvallisuusongelmia tai ei, Suri sanoi maanantaina Bloomberg tv:n haastattelussa viitaten Yhdysvaltain maailman johtavaa verkkovalmistajaa Huaweita kohtaan esittämiin turvallisuus- ja vakoiluepäilyihin.

Sen sijaan ruotsalaiskilpailija Ericssonia vastaan kisatessaan sopimuksesta Nokia voittaa Surin mukaan ”kaksi kertaa kolmesta”.

Toimitusjohtaja kiisti haastattelussa analyytikoiden ja asiantuntijoiden esittämän näkemyksen, että Nokia olisi jäänyt 5G-matkapuhelinverkkokisan alkuvaiheessa jälkeen muista valmistajista. Muutaman viikon viiveet ”eivät todellakaan ole kovin paljon”, kun puhutaan 15-20 vuoden mittaisesta syklistä, Suri sanoi.

Ensimmäisellä neljänneksellä Nokialla oli vaikeuksia tulouttaa tuottoja tekemistään sopimuksista, joita sille on kertynyt nyt 42 kappaletta ympäri maailmaa. Surin mukaan tilanne on kuitenkin muuttumassa ja Nokia ennakoi pääsevänsä kirjauttamaan liikevaihtoa näistä ”piakkoin”.

Ensimmäisen neljänneksen raportissa sopimuksia oli kasassa 36, joista 18 oli asiakasnimen kanssa julkaistuja sopimuksia.

Surin mukaan asiakkaat valitsevat Nokian, koska se pystyy toimittamaan operaattoreille kokonaisratkaisun, johon sisältyvät laitteet, ohjelmistot sekä palvelut. Kun viime vuonna yhtiön saamista tilauksista noin 35 prosenttia oli tällaisia kokonaisratkaisuja, nyt suhdeluku on noussut hänen mukaansa noin 49 prosenttiin.

-Teollisuusasiakkaamme haluavat ostaa järjestelmän, eivätkä he välitä, mistä kaikki sen komponentit oikein tulevat, Suri totesi. Nokialla on noin tuhat tällaista yritysasiakasta ja yhtiö aikoo kartuttaa niitä 150-200 uudella vuosittain.

Kun asioiden internet (IoT) yleistyy, siinä toimivista yrityksistä tulee entistä tärkeämpiä asiakkaita Nokialle.

-Näemme suuria mahdollisuuksia teollisuustuotannossa, logistiikassa, jakeluketjuissa, yhdyskuntapalveluissa, kaivosteollisuudessa, kaikenlaisissa energiayhtiöissä, vesiyhtiöissä, tuulipuistoissa, liikenteessä – mistä tahansa, Suri sanoi.

 

Lisää aiheesta "Markkinat"